måndag 4 juli 2011

Retromat: "Bananchoklad"


Det var ett tag sedan. Okej - ett långt tag sedan. Men det har varit en krävande vår med bl a bostadsförsäljning och rekryteringsprocess men nu har vi äntligen semester och livet har lugnat ner sig igen.

Jag återupptar mitt bloggande med en efterrätt som jag hittat i mina barns gammelmormors kokbok från 1953. Där kallas denna efterrätt för "Bananchoklad" men jag skulle hellre beskriva det som en enkel bananmousse och ett bra tips på vad man kan göra med överblivna bananer. Originalreceptet innehåller socker och mindre grädde men jag uteslöt sockret och ökade på grädden och vaniljsockret med en tredjedel.

Bananchoklad (eller Erka Perkas enkla bananmousse, 8 portioner)
3 dl vispgrädde
3 tsk äkta vaniljsocker
5 st ganska stora bananer
mörk choklad att riva över

Vispa grädden med vaniljsockret. Mosa bananerna och blanda med grädden. Lägg upp i portionsskålar eller glas och ställt i kylskåp ca 30 min. Riv choklad över.

16 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka, skall bli kul att få följa din blogg igen och bananchokladmousse låter himla gott

    SvaraRadera
  2. Välkommen tillbaka!! Hoppas du får en härlig semester! Bananmoussen låter ju riktigt smarrig!!

    SvaraRadera
  3. Nämen hallå där! Trevligt att se dig tillbaka!
    Det här låter verkligen som något i min smak. Så enkelt dessutom.

    SvaraRadera
  4. Tack tjejer! Jag hoppas att jag kommer hålla i bloggandet den här gången men jag gissar också att det blir ganska glest mellan blogginläggen för efter sommaren väntar husflytt och nytt jobb.

    SvaraRadera
  5. Kul att se dig igen!
    Själv är jag lite tveksam till banan, men i kombination med choklad så skulle det kunna funka. :-)

    SvaraRadera
  6. Välkommen åter efter en hektisk vår! Låter spännande med flytt och nytt jobb, mycket på gång... Hoppas du har en skön semester.

    SvaraRadera
  7. Välkommen tillbaka :) Bra att ha bananrecept, lyckas alltid med att ha några över som sen hamnar i soppen...

    SvaraRadera
  8. Härligt att du är tillbaks!! Låter som ett kanongott recept, bananer brukar ju ha en förmåga att bli kvar (iallafall nån) i fruktskålen, toppen-tips!

    SvaraRadera
  9. Erika, charlotta, Mårtenssons, Therése och Anna - tack ska ni ha!

    SvaraRadera
  10. Vilket trevligt recept - jag har händelsevis ett par bananer som måste användas upp, och bananmousse har jag aldrig testat!

    SvaraRadera
  11. Mums! ser gott ut,nyttig också(bananerna i alla fall),låter som en god efterrätt att ha till fredagsmys.tack för receptet!

    SvaraRadera
  12. Enkelt men gott recept, precis det alla vill ha..Så gott det låter.. Choklad med banan funkar alltid..

    SvaraRadera
  13. Tänkte, kan man ställa det i frysen så det blir mer av glasskonsistens?

    SvaraRadera
  14. Wow! Ser fantastiskt gott ut! :)

    Här har du inredningsvis recept för äppelpaj och kanelglass - hoppas det smakar :)

    http://inredningsvis.se/appelpaj-med-hemmagjord-kanelglass/

    Jon, at inredningsvis.se

    SvaraRadera
  15. Den här bananmoussen gjorde succé hos hela familjen. Jag ripplade i lite chokladsås också. Tack!

    SvaraRadera