lördag 8 januari 2011

Trettondagsafton


Vi hade några vänner och deras barn över på middag i onsdags. Eftersom jag ville umgås så mycket som möjligt blev det en enkel middag med fläskkarré som skötte sig själv i ugnen. Under hösten och vinter har jag varit road av att prova diverse torkade frukter i maten och det har blivit fikonspäckad och tranbärsspäckad karré samt stekt ankbröst med korintsås, och den här gången blev det aprikosernas tur att att späcka fläskkarrén. Till köttet blev det en enklare rödvinssås och som efterrätt mumsade vi i oss choklad-clafoutis (utan bär eller frukt dock så jag vet inte om jag kan kalla det clafoutis) med vispad grädde till.

Aprikosspäckad fläskkarré
1 kg benfri fläskkarré
salt och peppar
10-12 torkade aprikoser

Lägg karrén i form och salta och peppra. Skär snitt lite här och där och peta ner aprikoserna. Stek i 175° varm ugn till dess temperaturen är 77° i den tjockaste delen av karrén.

Clafoutis? Även utan frukt? Gott var det i alla fall.

6 kommentarer:

  1. Gott med fruktspäckat! Testa med soltorkade tomater och vitlöksklyftor nästa gång. Det är smaskens! Inte frukt, men gott!

    SvaraRadera
  2. Var så länge sedan jag gjorde karréstek. Måste nog damma av lergrytan och stoppa i en fruktspäckad karré.
    Clafoutis? Är det som fondant?

    SvaraRadera
  3. Så gott och Clafoutis har jag faktiskt inte hört talas om, men det ser himla mu,sigt ut

    SvaraRadera
  4. my god, vad den där clafoutis-saken ser ut! har för mig att jag har sett recept på det i en av leilas kokböcker, men jag har aldrig provat det!

    SvaraRadera
  5. Sofie, Låter supergott! Tack för tipset!

    Remsan, inte riktigt men det är också kladdigt. man brukar göra den med frukt, man häller då smeten över frukten.

    Cupcakesfluffan, det var det! :-)

    Charlotta, prova!

    Ovanligt Gott, tack!

    SvaraRadera