lördag 19 februari 2011

Nötscones med fiberhavregryn


Det bästa med scones är att det går att variera i oändlighet. Den här lördagsmorgonen blev det en sats med hackade hasselnötter och fiberhavregryn. Det sämsta med scones att de sällan är goda efter bara några timmar. Men det tänkte vi inte på när vi mumsade i oss de här, varma, saftiga som de då var.

Andra scones jag bloggat om är kruskakliscones, linfröscones och bananscones med vetegroddar.

Nötscones med fiberhavregryn, 8 bullar
3 dl vetemjöl special
1 dl fiberhavregryn (jag föredrar Gyllenhammars)
0,5 tsk salt
2 tsk bakpulver
50 g smör
1 dl hasselnötter
1,5 dl filmjölk

Blanda alla torra ingredienser utom nötterna och nyp in smöret till en grynig massa. Hacka nötterna och tillsätt dem och filmjölken.
Klicka ut på bakpappersklädd plåt, mjöla, platta till och nagga med gaffel.
Grädda i mitten av ungen i 250° i ca 10 min.

4 kommentarer:

  1. Hm - hasselnötter i låter spännande! Jag älskar hasselnötter, tycker om den lite bittra smaken, så detta borde vara något för mig!

    SvaraRadera
  2. Filippa, det blev väldigt bra. Nötter med havre är ju också en lyckad kombination.

    SvaraRadera
  3. Nej, man får se till att käka upp alla. Fast det brukar iofs inte vara nåt problem...:)

    SvaraRadera
  4. Scones är gott, brukar ta i valnötter, solrosfrön och linfrön

    SvaraRadera