söndag 27 februari 2011

Veckans fisk - asiatiskt och svenskt

Asiatiska fishcakes

Kokt torsk med klassiska tillbehör.

Jag älskar fisk i de flesta former och har sedan flera år principen att planera in minst två fisk middagar i vår femdagarsmeny. Veckans fiskmenyer sammanfattade min spretiga smak vad gäller mat i allmännhet och fisk i synnerhet. I tisdags friterade jag asiatiska fishcakes som får stå för den sida av mig som tycker om mat där olika smaker och kryddor blandas (såsom är vanlig förekommande med asiatisk mat), och i fredags blev det kokt torsk med tillbehör som får stå för den del av mig älskar det rena, svenska där varje smak och råvara får tala för sig själv.

Torsken tillagade jag genom sjudning i fiskbuljong i traktörpanna och serverade med kokt potatis, färsk babyspenat, hackat kokt ägg, skirat smör och riven pepparrot. Åh så gott!

Asiatiska fishcakes, 4 portioner
600 g fryst pangasiusfilé (se till att den har tinat ordentligt och häll noggrant bort smältvatten)
150 g haricots verts, tunt skivade (ta färska - det blir så gott!)
1 röd chili, urkärnad och hackad
1 kruka koriander, hackad
3 stora vitlöksklyftor, pressade
2,5 msk fisksås
1 ägg
0,5 dl vetemjöl
olja till fritering

Kör fisk, vitlök, fisksås, ägg och vetemjöl i matberedaren tills det har blivit en slät färs. Blanda i harcots verts, chili och koriander. Forma små biffar och fritera i några minuter. Igen - åh så gott!

Jag serverade med en dipsås som verkligen inte blev god (för mycket lime så den tog helt över) så jag bryr mig inte om att ange hur jag gjorde.

10 kommentarer:

  1. Låter liknande som de vi smaskade i oss på ett hak i Thailand i somras, mmmm längtan...

    SvaraRadera
  2. Vi gillar fisk men fattar inte att det ska vara så svårt att få till. Vill gärna äta färsk fisk vilket betyder att man gärna vill köpa den samma dag som den ska ätas. Fiskkakorna låter grymt goda!!

    SvaraRadera
  3. Torsken såg ju makalöst god ut! bilden får mig att bli riktigt hungrig...

    SvaraRadera
  4. Åh, vilka goda recept! Min mormor hade lovat att lära O och mig hur hon gjorde sin kokta torsk med senapssås och skirat smör, min favoriträtt när jag var liten, i julas men tyvärr hann hon ju gå bort precis innan. Inse min lycka när jag hittade hennes recept i min gamla handskrivna receptbok som hon och min moster gav mig 1988!!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Fish-cakes lät gott! Jag brukar göra en variant med krabba, men bra fiskråvara är ju enklare att få tag på. Måste testa!

    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera
  6. Fishcakes var något nytt för mig:) Det måste jag prova.

    SvaraRadera
  7. Dina fishcakes ser jättegoda ut! Så gott med koriander och chili.

    SvaraRadera
  8. Asiatiska fishcakes lät ju jättesmarrigt!

    SvaraRadera
  9. Jag älskar fishcakes och brukar alltid laga dem i pergolan på landet. Tack för tipset, i år har det inte blivit några ännu.
    Sommarhälsningar från fröken Dill

    SvaraRadera