söndag 14 mars 2010

Muffins med jordgubb och pepparkaka - om barnen själva får välja


Oups! Åkte till Göteborg utan varken nedladdade bilder eller kamera så mina planerade inlägg om långlagad kyckling och Mimmis pastasås får vänta. Synd för framför allt kycklingen blev så bra att jag knappt kan vänta på att få dela med mig av recept och bilder. Nåja, jag får lugna mig och skriva om dagen bak tillsammans med två små busiga treåringar istället.

Det kan bli allt från katastrofalt till väldigt lyckat när jag tar med mig barn in i köket. Idag blev resultatet det senare och återigen har jag fått bevis på att det inte är så dumt att låta barnen få inflytande över hur det ska lagas eller bakas.

Det började i lekparken. För att locka med mig barnen hem och avbryta deras bagarelek där is och snö fick vara bullar och pepparkakor, lovade jag att vi skulle baka på riktigt när vi ätit lunch. jag bestämde att vi skulle baka muffins eftersom det kändes lagom lätt och tidskrävande för att göra tillsammans med små barn, men barnen fick välja vad vi skulle ha i dem. Min lilla guddotter var säker på sin sak - hon ville ha jordgubbar i muffinsen, och min lille V var minst lika säker på att han ville ha pepparkakor i. Jag försökte få honom att tänka i chokladbanor men icke, pepparkakor skulle det vara i. Vi föräldrar blev glatt överraskade då det visade sig bli en god smakkombination, särskilt pepparkakorna gjorde sig riktigt bra och gav muffinsen en mycket smaklig och kryddig underton. Receptet improviserades och höftades fram så jag är inte helt säker på jag exakt kan återge hur vi gjorde, men jag ska försöka.


Jordgubbs- och pepparkaksmuffins, 12 stora
2 ägg
2 dl socker
1,5 dl naturell yoghurt
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
100 g smör
0,75 g pepparkakor
12 st jordgubbar

Vispa ägg och socker och tillsätt yoghurt.
Sikta mjölet och blanda med bakpulver.
Tillsätt vaniljsockret och det smälta, avsvalnade smöret.
Krossa pepparkakorna och blanda ner dem i smeten.
Klicka i smeten i stora muffinsformar, tryck ner en jordgubbe och grädda i 225 grader i 15-20 min.


4 kommentarer:

  1. Det låter annorlunda men ja, varför inte? Men 0,75 g pepparkakor låter lite snålt. Lite mer antar jag? :)

    SvaraRadera
  2. Hej Anne! Jo, det var faktiskt så lite, inte mycket mer i alla fall. Jag köpte ett paket à 150 g och vi åt upp ca hälften medan vi bakade. Men det var det vi vuxna tyckte var så gott när vi fikade, att det inte smakade pepparkka utan bara smakade lite lätt kryddigt.

    SvaraRadera
  3. Vilket perfekt recept för oss, eftersom jag har en massa pepparkakor över sedan i julas (de är nog fortfarande ok eftersom de förvaras i kylen och är köpepepparkakor) och O har bakat muffins två veckor i rad nu. Jordgubbar har vi dock slut på (försöker tömma frysen) så det får bli improviserat på något annat sätt!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Petra, hoppa över jordgubbarna då, det blir nog gott ändå med bara pepparkaka. Kram

    SvaraRadera