torsdag 11 mars 2010

Småkakor 1 - Konjakskransar

Konjakskransar.

Jag blev så glad när jag läste på Söta saker att Månadens sötsak i mars är Småkakor. Småkakor är verkligen mormorsfika för mig ... eller rättare sagt farfarsfika eftersom min farfarsfar var bagare/konditor (och jag har fått ärva han konditorhandbok! Jippi!). Min intention är att baka en hel del kakor under mars, inte bara p g a temat utan för att det vankas barnkalas för vår treåring och snart är det dessutom påsk och därmed dags för årets sötsaksfrossande nr två (efter julen som måste vara nummer ett med adventstider inräknat). Jag kommer baka en hel del klassiker men också en hel del modernare kakor, det blir en del enklare (som de i dagens inlägg) och en del lite lyxigare, dubbla kakor med fyllning. Först ut är konjakskransar. Receptet är från Sju sorters kakor upplaga 1994 men konjakskransar är en riktigt klassisk småkaka för i min Husmoderns kokbok från 1926 (en födelsedagspresent från min man som inhandlade den på ett antikvariat) finns den med. För er som läser min blogg då och då kommer det väl inte som en överraskning att jag gillar att hälla alkoholhaltiga drycker i sötsaker, exempel på det är Black Russian Cheescake och kladdkaka med amaretto.

Husmoderrns kokbok från 1926.

Konjakskransar, ca 50 st
5 dl vetemjöl
200 g smör
1 dl socker
2 smk konjak

Hacka samman mjöl, smör och socker. Tillsätt konjak och arbeta samman till en smidig deg. Lägg kallt en stund.
Dela degen ibbitar och rulla ut dessa till smala längder. Sno längderna två och två och skär dem i ca 12 cm långa bitar.
Forma till kransar och lägg på plåt med bakplåtspaper.
Grädda mitt i ugnen i 200 ° i ca 10 min.

9 kommentarer:

  1. Vad roligt att din farfarsfar var konditor och att du fått hans konditorhandbok, så häftigt! Är det en tryckt bok eller handskriven av honom själv?
    Jättefin husmorsbok, jag frågade just farfar i januari om han inte har kvar min farmors receptböcker och han lovade att mina syskon och jag ska få dem nästa gång jag är hemma. Jag har ett handskrivet recept från farmor som min mormor gav mig för några år sedan. Farmor hade gett receptet till mormor men hon tyckte att det var roligare kanske för mig att ha det handskrivna så hon skrev av det till sig själv. Jag uppskattade verkligen den gåvan, speciellt som min handskrivna receptbok startades av mormor där hon skrev ner alla sina bästa recept till mig när jag var 13 år gammal.
    Kram, nu ska jag äta en hallonmuffins som O bakade igårkväll (han tog med ett gäng till kollegorna som blev bjudna på hembakta muffins även förra torsdagen!)

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Ska nog vara msk = matsked. (Kollade på andra recept)

      Radera
  3. Vilka fina formar du fick till på dem. Supersöta. Det här gick väl lite snabbare än långkoket :)

    SvaraRadera
  4. Petra, tyvärr inte handskriven utan en stor, tjock och tryckt bok från 1948. Jag ska nämna och visa bild på den i nåt inlägg snart. Vilken gåva du fick av din farmor! Hälsa O ... hälsa att jag finner det otippat att han bakar hallonmuffins ;-) Kram!

    Olgakatt, ha ha, msk ska det vara... :-)

    Yasemin, tack tack! Jupp, men ganska mycket mer i arbetstid för det är lite pilligt att forma dem.:-)

    SvaraRadera
  5. Å va gott det låter med lite konjak i kakorna! Kan tänka mig att det "piffar" till kakorna lite!! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Å, konjakskransar har jag inte ätit sedan min mormor levde. Hennes var helt fantastiska!
    Minns fröken Dill

    SvaraRadera
  7. Anna, ja det ger verkligen en bra piff.

    Fröken Dill, visst är det härligt med kaknostalgi ;-) !?! jag tänker inom kort baka och blogga de småkakor som gör mig mest sentimental och nostalgisk - min farmors "kommunister" :-)

    SvaraRadera
  8. Första konjakskransarna jag bakat. Smakar himmelskt, som farmors smörringar. Tack för receptet!

    SvaraRadera