onsdag 17 mars 2010

Småkakor 2 - Kommunister (eller russinkakor)


Igår blev det bak med barnen igen. Den här gången gjorde vi mina andra småkakor med anledning av Månades sötsak-utmaningen (tidigare har jag bakat Konjakskransar). För mig blev det en nostalgitripp som heter duga då vi bakade min farmors russinkakor som hon bakade till alla högtider medan hon fortfarande levde och var tillräckligt pigg. Hon kallade dem "kommunister" och vad jag har fått berättat för mig så kommer det namnet av att hon hittade receptet i en vänstertidning någon gång på 60- eller 70-talet. Jag är kanske inte särskilt objektiv men dessa små kommunister är så spröda och smakrika (man ska inte vara rädd för salt i sötsaker, det är dessa bevis på) att om jag var tvungen att välja en sorts småkakor som var de enda småkakor jag fick äta under resten av livet så skulle jag välja dessa.

Jag och barnen bakade 16 st men de blev ganska stora så jag tror att receptet snarare är för 20-24 st kakor.


Kommunister (eller russinkakor), ca 20 st

1,5 kkp vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
75 g smör
0,5 kkp strösocker
1 välvispat ägg
1 msk vatten
1 tsk vaniljsocker
1,5 kkp russin

Blanda vetemjöl, bakpulver och salt.
Rör smör och socker ljust och poröst.
Rör ner, ägg, vatten och vaniljsocker i sockersmeten.
Tillsätt mjölblandningen och sist russinen.
Klicka ut på smord plåt och grädda i 200 grader i 10 min.


10 kommentarer:

  1. Haha, jag älskar namnet, måste testa till nått jobbmöte :)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att kunna baka med barnen. Det är så kul att se att de är engagerade. :)

    SvaraRadera
  3. Ja, förr vågade man nog vara lite mer frispråkigt!!;) Vet exakt hur de smakar! Min mormor gjorde oxå sådana!!!

    SvaraRadera
  4. Haha, kommunister! Dom här kakorna kommer jag bli tvungen att baka, det känner jag i hela kroppen! :-)

    SvaraRadera
  5. Anne, gör det :-)

    Yasemin, jag tycker bak är en kul aktivitet att göra med barnen men man får inte ha för höga förhoppningar om slutresultatet... Och man får se till att ha tid att städa :-)

    SvaraRadera
  6. Sofie, kul att du känner till dem. Visst är de goda!?!

    Tina, det är milt sagt ett annorlunda namn :-) hoppas du bakar och gillar dem

    SvaraRadera
  7. Ja fast städa får jag göra efter maken när han har lagat eller bakat också :)

    SvaraRadera
  8. Yasemin, du måste se till att få pli på honom. ;-)

    SvaraRadera
  9. vad är kkp för mått? kaffekopp? ungefär hur mycket är det?

    SvaraRadera
  10. Hej Moi! kkp är kaffekopp och det motsvarar ca 1,5 dl.

    SvaraRadera