tisdag 30 mars 2010

Småkakor 5 - Peanutbuttercookies


Orginalreceptet ger 30 st enkla kakor men jag valde att utveckla kakorna och gjorde dubbla med en variant av Peanutbuttercream som fyllning. De blev väldigt goda, både de enkla och de dubbla, jag gillar verkligen sådana här krockar mellan salt och sött.


Peanutbuttercookies, 30 st enkla eller 15 dubbla
1 dl jordnötssmör
1 dl socker
1 ägg
1 äggula
1 msk vatten
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 äggvita till pensling
1-2 dl salta jordnötter, hackade
Peanutbuttercream:
50 g mörk choklad
50 g nougat
1 dl jordnötssmör

Rör jordnötssmör och socker poröst. Tillsätt ägg, äggula och vatten.
Blanda mjöl med bakpulver och tillsätt detta i smeten.
Forma en en rulla och skär kakorna med en vass kniv.
Lägg på plåt med bakplåtspapper och pensla med äggvita. Strö över hackade jordnötter (över hälften av kakorna om du ska göra dubbla).Grädda i 10-12 min i 175°.

Smält chokladen, nougaten och jordnötssmöret ovan vattenbad. Låt smeten svala och stelna något innan den breds på hälften av kakorna. Lägg på kakorna med jordnötshacket överst.

7 kommentarer:

  1. det är Nr.5 nu hehe, de se så gott ut jag blir sugen att bakar småkakor igen!!

    SvaraRadera
  2. ska inte du prova baka macarons det mycket spännande!! jag hade gjort igår minna småkakor till påsk

    SvaraRadera
  3. Hej Sana, det har jag gjort tidigare, polkagrismacarons, kolla: http://erkaperkasblogg.blogspot.com/2010/01/manadens-sotsak-polkagrismacarons-med.html

    SvaraRadera
  4. de var så söt!! & klart måste var riktigt gott också jag ska prova nångång

    SvaraRadera
  5. Åh, detta recept sparar jag direkt ! :D

    SvaraRadera
  6. Elina, kul och hoppas du får ett bra tillfälle att baka dem snart! :-)

    SvaraRadera