onsdag 30 juni 2010

Rabarberkaka - sommarminne från barndomen


Junitemat för Månadens sötsak är barndomsminnen. De flesta barndomsminnen som har med sötsaker att göra, är för mig förknippade med Farmor och på första plats av alla sötsakerna jag minns hamnar Farmors Kommunister, men de har jag ju redan bloggat om och dessutom som bidrag till Månadens sötsak. På andra plats kommer nog Farmors rabarberkaka. Den brukade hon alltid göra så här års och jag minns hur jag satt i hennes bohuslänska kök och mölåt* kakan serverad med vaniljsås, eller hur hon packade ner den som efterrätt i picknickkorgen när vi åkte och badade. Det var tider det!

Tyvärr har jag inte hennes recept så det här är min egen variant på Farmors rabarberkaka. Egentligen är den bara som en sockerkaka med rabarberbitar i, väldigt enkelt och opretentiöst men jag har alltid älskat den i all sin enkelhet. Min variant blev verkligen inte så dum den heller, äggig och god i smaken och nästan lite marängig på ytan.

Farmors rabarberkaka på mitt sätt
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
100 g smält smör.
2-3 dl rabarber i centimeterlånga bitar

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör ner mjölet och sist det smälta smöret. Häll i en springform och lägg i rabarberbitarna. Låt rabarbern sjunka lite och grädda sen i mitten av ugnen i 175°. Servera med vaniljsås, glass eller ät den som den är.

*Göteborgska för att vräka i sig.

6 kommentarer:

  1. får jag en bitar med mycket vaniljsås hihi ;=)
    din kaka se super gott ut!!

    SvaraRadera
  2. Mums, rabarberkaka/paj är så gott! Vi hade rabarberpaj på midsommar och det blev en vild diskussion om vad rabarber är - grönsak, ört, gräs eller ja, frukt är det ju inte! Som tur var hade någon en iPhone så det blev googlat att det är en ört (tror jag) från Mongoliet / Sibirien och förr i tiden åt man stjälkarna med salt! Vad det heter på grekiska (vi firade ju med en grek) kom vi inte på och O har aldrig hört talas om "ruibarbo" ;-)

    SvaraRadera
  3. Så gott!! Tror att det är en sådan kaka som min mamma brukar göra. Mums!!

    SvaraRadera
  4. Sana, det får du gärna ;-)

    Petra, intressant att det räknas som ört! Hade inte den blekaste.

    Erika och Sofie, tack för era fina kommentarer.

    SvaraRadera
  5. Provar att baka en sån nu, men hur länge har du den i ugn???

    SvaraRadera