söndag 28 februari 2010

Chèvretoast med vinkokta fikon


Varför ska man fira födelsedagar bara en dag? I fredags gick jag och min man ut och åt middag för att fira hans födelsedag. Igår fortsatte vi firandet och jag lagade en trerättersmiddag. Det blev chèvretoast med vinkokta fikon, fiskrulader i butternutsås (äntligen kom jag till skott!) och choklad- och amarettokladdkaka.

För snart tio år sedan bjöd min kusin V på denna fantastiska entré. Jag har gjort den ett antal gånger sen dess och blir lika förvånad varje gång att jag inte gör den oftare. De vinkokta fikonen ska jag prova att servera till hemlagad vaniljglass någon dag, jag tror de gör sig precis lika bra i en efterrätt som i en förrätt.


Chèvretoast med vinkokta fikon, 2-4 portioner
2-4 knappt centimetertjocka skivor chèvre
2-4 skivor vitt bröd
2 fikon delade i vardera 4 klyftor
0,5 dl strösocker
2 msk balsamvinäger
1-3 dl rött vin

Rosta brödet eller stek skovorna i lite olivolja tills de blir gyllengula.
Lägg på osten med kanterna kvar (så att den inte rinner ut) och skär till toasten så att den blir rund som osten.
Smält sockret i stekpanna. lägg i fikon och häll på vinäger och vin, vinet lite i taget.
Låt koka ihop och späd allteftersom med vinet så att såsen inte blir för tjock.

6 kommentarer:

  1. Blev nyfiken på den där butternutsåsen!! Vad är det?!

    SvaraRadera
  2. Du verkar gilla fikon :) Mysigt med 3 rätters. Det lät gott. :)

    SvaraRadera
  3. Undrar också vad butternutsås är? Gjord på butternutpumpa? Förrätten ser hur som helst grymt god ut!

    SvaraRadera
  4. Ohhh så trevligt det låter. Ock Gott....det måste jag prova när jag kommer hem. Nästa gång jag ska ha mina "tjejkompisar" på middag då ska jag prova det här..:o) kram kram på er allesamman. Nu har jag packat klart.

    SvaraRadera
  5. Fikon är något som jag bara för ett halvårsen ratade gladeligen, jag tyckte inte alls att det var gott men så fick jag ett ryck och ville testa och vips så var jag fast. Det är fruktansvärt gott med fikon i alla dess former och dina bilder är otroligt läskande!

    SvaraRadera
  6. Sofie, kul att se dig här! Det kommer strax en inlägg men det är sås gjord på butternutpumpa (eller butternutsquash som det också kallas).

    Yasemin, ja, jag älskar fikon! Jag är inte så förtjust i torkade men de färska är ju så ljuvliga. Att det blev fikon igen så snart efter de mascarponegratinerade beror på att jag blev ivrig på att dela med mig av ovan recept efter en kommentar från Helena Ljunggren på förra fikon-inlägget.

    Remsan, jupp! Och inlägget kommer som sagt snart.

    Svärmor, det är så roligt när du skriver här :-) Du kommer garanterat göra succé för det är en underbar smakkombo.

    Helena, känns hedrande att få komplimang för bilderna från en mästerfotograf som dig - tack!

    SvaraRadera