tisdag 9 februari 2010

Nya bröderfarenheter

Limpa med lantbrödsmjöl och sirap.

För ett tag sedan läste jag ett tips på Rebecca's kitchen om att ha vaniljpulver i surdegsbröd. Jag tyckte det lät en smula knasigt men nyfiken som jag är på nya smaker blev jag ivrig på att inhandla det ekologiska vaniljpulvretsugen och prova denna brödkryddning. Så i helgens surdegsbak hade jag i lite vanilj i min deg och jag måste ge Rebecca rätt - det lyfter, precis som hon skriver, brödet på nåt sätt. Det blev en lätt, nästan oidentifierbar underton av vanilj som gav en mjuk smak åt brödet.

Gott i så väl söt som sur kaka.

Förra veckan hittade jag ett oöppnat paket Lantbrödsmjöl i bakskåpet som jag hade glömt bort. Jag köpte det i adventstider eftersom lantbrödsmjölet var ingrediens i ett julbrödsrecept som jag planerade men inte hann med att prova. Egentligen tycker jag att färdiga mjölblandningar känns lite onödiga och tråkiga men jag vill ändå dela med mig av mitt brödrecept för det blev fantastiskt gott.

Surdegsbröd med lantbrödsmjöl och sirap, 2 st limpor
Dag 1, kväll, försurdeg:
100 g rågsurdegsgrund
100 g vatten
100 g rågmjöl

Jag blandade samman till en ganska tjock konsistens, täck med plastfolie och lät stå över natten i rumstemperatur.

Dag 2, morgon:
700 g vatten
1 dl mörk sirap
900 g lantbrödsmjöl
30 g salt

Jag blanda vattnet med försurdegen och tillsatte alla resterande ingredienser utom saltet. Sedan körde jag degen i maskin 10-15 min, tillsatte saltet och körde ytterligare 10-15 min. Täckte med platsfolie igen och lät jäsa ca 3 timmar til dubbel storlek. När degen jäst klart hällde jag ut den på kraftigt mjölat bakbord, förste ihop den några gånger och delade den i två delar som jag formade till limpor, slängde på en plåt med bakplåtspapper, penslade med lite vatten och skjutsade genast in i 275° varm ugn. Temperaturen sänkte jag till 250° och efter 10 min sänkte jag ytterligare till 200° och lät bröden stå i 20 min till.

Jag blir så glad när skär upp en surdegslimpa och ser att den har massor av fina jäshål - utan en endaste lite jästsnutt!

5 kommentarer:

  1. Wow, så spännande med vaniljen i surdegsbrödet - det måste jag prova nästa gång. Jag formligen älskar Bourbon Vaniljpulvret och prisar min Coopbutik för att de säljer det till pangpriset 29,90kr.

    SvaraRadera
  2. Ser så himla gott ut! Vad innehåller eg. lantbrödsmix..? måste kolla, för det har jag inte hemma, men jag vill baka ändå. Om mina surdegar överlever den långa vintervilan i kylen..

    Vaniljpulver har jag inte testat, men däremot har jag gjort eget genom att mala supertorra vaniljstänger. Kanske kan ha i en skvätt sånt.

    SvaraRadera
  3. Hej på er!

    Mimmi, ja prova! jag glömde skriva hur mycket jag använde: lite drygt 2 krm till 700 g vatten och 900 g mjöl och gryn (hade i lite slattar av bl a dinkelmjöl, havregryn och helt bovete).

    Anne, det finns tydligen tre olika sorter men jag tror jag använde Kungsörnens lantbrödsmjöl med fyra sädeslag: vete, korn, råg och havre, samt rågskållning och surdeg av råg.
    Hemmagjort vaniljpulver är säkert ännu godare.

    SvaraRadera
  4. Jag köpte hem det mörka lantbrödsmjölet, får prova om det blir nåt kul. :)

    SvaraRadera