fredag 26 februari 2010

Långlagad lammstek på rosmarinbädd

I måndags ville laga något som skötte sig själv eftersom jag hade en del ärenden att uträtta under dagen och kände på mig att det skulle blir tight om tid för matlagning. Det blev långlagad lammstek igen och den här veckan gjorde jag den i form istället för gryta. Jag gjorde det väldigt enkelt för mig och steken fick ligga och gotta till sig på en bädd av färsk rosmarin. Det blev hur gott som helst! Till lammsteken serverade jag en bönsalsa på de svarta bönor som jag glömde förbereda i tid för att kunna lägga i min gryta Smokey Chicken Gumbo. Hade jag haft mer tid hade jag kokat ihop en gräddsås för förutom bönsalsan serverade jag pressad potatis till och det kändes lite torrt utan sås. Har man ingen sås tycker jag man ska strunta i potatisen och bara äta lammet med bönorna. Det var grymt gott ihop.

Det här är verkligen sann snabbmat. Jag tror inte jag la ner mer än 15 min, max 20 min, i arbetstid. 5 min kl 7.30 på morgonen och 10-15 min kl 17.30.

Långlagad lammstek på rosmarinbädd

1,3 kg lammstek (i nät för fastare kött)

olivolja

1 kruka rosmarin

8-10 vitlöksklyftor, hela men skalade

salt

peppar

Lägg rosmarinen i en ugnsfast form med en skvätt olivolja i. Salta och peppra steken. Skär små snitt och peta i vitlöksklyftorna. Ställ in formen och stek lammet i 10 timmar i 75°. Smaklig spis!

8 kommentarer:

  1. Måste våga mig på det här en dag - är annars "rädd för" svåra traditionella stekar. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Mmm... Detta måste bara ha varit grymt gott.

    SvaraRadera
  3. Mimmi, du skall icke rädas! :-) Stek är det enklaste man kan laga oavsett om det långlagas eller ej. Det går inte att misslyckas om man lagar med låg värme alternativt har en stektermometer.

    Remsan, ja det var det! Det var så mört och fint, saftigt och gott.

    SvaraRadera
  4. Herre je, vad jag längtar till mitt påskalamm som går på gödkur nu!

    SvaraRadera
  5. Den var riktigt najs! Vi följde receptet utan utvikningar och resultatet blev kanon. Det var inte sista gången vi hade lammstek!

    SvaraRadera
  6. Härligt att höra Pappsen! Puss å kram!

    SvaraRadera
  7. Ja, långlagat brukar vara ett säkert kort. Har dock aldrig prövat lammstek. Har en nätad i frysen. Ska absolut följa ditt recept. Men vad menar du med att det inte blev någon sås? Vid långtidslagning på låg värme brukar jag få ganska mycket sky som man kan ha till bas för sås. (Till lamm brukar jag ha i knappt en knivsudd kanel som lyfter smaken)

    SvaraRadera