tisdag 23 februari 2010

Mascarponegratinerade fikon


Det blev inga fiskrulader i butternutsås till middag. Vi hade helt enkelt för mycket rester i kylen och eftersom jag avskyr att slänga mat av både hushålls- och miljöekonomiska skäl, var det bara att rafsa fram diverse burkar och byttor. Att äta rester låter rätt trist men efter de senaste dagarnas kalasmiddagar blev det en rätt schysst buffé vi fick framför oss. Där fanns torsk med fluffigt saffranstäcke, kycklinggryta med kokosmjölk (dagens lunch), långlagad lammstek, bönsalsa och diverse sallader. Fiskruladerna i butternutsås tar jag och gör i morgon så får gnocchin eller laxlasagnen flytta till helgen.

Nu till dagens recept. I söndags lagade jag tvårättersmiddag till lunch, till förrätt blev det mascarponegratinerade fikon, följt av min variant av Söderns mustiga nationalgryta - Gumbo. Både förrätt och huvudrätt blev riktigt mumsiga och jag kunde andas ut. Svärmor var ju här. ;-)

Mascarponegratinerade fikon, 1 portion
1 färsk fikon
1 msk mascarpone
1 tsk honung

Dela fikonet och lägg i en ugnsfast form.
Lägg på en klick mascarpone och toppa med honung.
Grilla i ugn på högsta värme tills mascarponen börjar ta lite, lite färg.


6 kommentarer:

  1. det är ju grymma rester om du frågar mig ;)

    SvaraRadera
  2. Ja, värre rester har jag ätit :-)

    SvaraRadera
  3. I flera år har jag tittat snett på fikon men sedan i höstas är jag helsåld! Så himla gott och dem på dina bilder ser inte heller fy skam ut :)

    SvaraRadera
  4. Fikon är så vackra också, med sitt rosa inre. Jag har ett recept (inte på bloggen dock) som du måste testa om du är helsåld Jag ska försöka göra det i helgen så du får ta del av det. Det är så gott så man dör!

    SvaraRadera
  5. Wow, vilken buffé att duka upp en vardag! Fikon är vackra men nja, jag är inte helt övertygad än trots att Os pappa har en fikonodling - till mina föräldrars stora glädje! De har inte varit i Spanien än för att träffa min svärfamilj men färska fikon har vi haft med oss till Skåne...
    Själv lagar jag soppa på en spik idag eftersom vi inte varit och handlat på snart 2 veckor (pga mina föräldrars besök och weekendresa förra helgen). Det blev potatis, chorizo, lök och morotssoppa - man tager vad man haver ;-)

    SvaraRadera
  6. Petra, nu blir jag ännu mer sugen på att laga receptet jag skrev om som svar på Helenas kommentar. Det kanske kan få dig att ändra dig angående färska fikon. :-)

    Den soppan lät ju inte alls dum!

    SvaraRadera