måndag 1 februari 2010

Långlagad lammcurry


Igår hade jag ett gäng glada mammor med barn, på lunch och fika. Det blev minst stå stojigt och bullrigt* - och roligt för all del - som jag hade förväntat mig så jag tänkte rätt när jag förberedde det mesta dagen innan. Det blev långlagad lammcurry med kalljästa naan-bröd. Jag blev riktigt nöjd med lammcurryn trots att jag till största delen improviserade. Den smakade ordentligt indiskt och hade lagom hetta, inte så att det bränner men så att munnen har en skön värme en stund efter måltiden. Det är sån här mat som är extra god att äta kalla dagar som dessa.

I många recept står "en bit färsk ingefära". "En bit" tycker jag är en väldigt relativ angivelse så för att förtydliga så är det här vad jag menar med en bit:


Långlagad lammcurry, 8-10 portioner
Dag 1, kväll:
knappt 1,3 kg lammstek (ev med nät om man vill ha fastare kött, jag tog det)
majsolja
1 liten gul lök, skalad och finhackad
4 vitlöksklyftor, skalade och finhackade
1 bit färsk ingefära, skalad och finhackad
0,5 msk gurkmeja
0,5 msk spiskummin
1 msk garam masala
0,25 msk cayennepeppar
1 burk Mutti finkrossade tomater
ca 1 dl vatten

Sätt ugnen på 80 grader. Häll en bottenskyla majsolja i en stekgryta (jag tar min gjutjärnsgryta). Lägg i lök och kryddor och blanda.
Lägg i lammsteken och häll på tomatkross och spä med lite vatten.
Lägg på lock och ställ in grytan i ugnen.

Dag 2, morgon/förmiddag:
1 burk Mutti hela tomater
1 burk Mutti finkrossade tomater
2 små gula lökar, skalade och skivade i halvmånar
2-4 st vitlökskluftor, skalade och finhackade
1 msk spiskummin
ca 2 dl vatten
salt och peppar

Ta ut gryta ur ugnen, låt svalna och fiska sedan upp lammsteken med förslagsvis en gaffel och hålslev.
Tillsätt tomater, lök och krydda och låt koka tills löken är helt mjuk eller längre.
Skär lammsteken i mindre bitar och släng tillbaka ner i grytan.
Låt småputtra en 10 min
Smaka av med salt och peppar.

* Därav den dåliga bilden på slutresultatet, den togs i all hast i vårt lunchtumult.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar