måndag 8 februari 2010

Italiensk lammpaj


Jag försöker få in mer lamm (och mindre nöt och gris) i vår kost och den här pajen fick gott betyg inte bara av oss vuxna utan även av vår äldste, kräsne son som åt upp hela sin portion. Det var för övrigt första gången jag gjorde pajdeg med vitt vin i. Det blev grymt gott så nu funderar jag på att alltid använda vitt vin istället för vatten.

Italiensk lammpaj, 4-6 portioner
Pajdeg:
250 g vetemjöl (ca 3 dl)
en rejäl nypa salt
100 g smör, kallt och i små bitar
1 ägg på 60 g (d v s ganska stort)
3 msk kallt vitt vin

Fyllning:
1 msk olja
100 g kalkonbacon, klippt i små bitar
20 g smör
1 lök, finhackad
500 g lammkött, skuret i små bitar
0,5 tsk torkad rosmarin
salt och nyalen peppar
1,5 msk vetemjöl
1,25 dl vitt vin
2 dl vatten
1,50 dl grädde
2 hårdkokta ägg, skuret vardera i 6 bitar
uppvispat ägg för pensling

Pajdegen:
Blanda mjöl och salt och bearbeta in smöret med handen, gaffel eller maskin så det blir smuligt.
Tillsätt ägg och sedan vinet i omgångar. Blanda samman med en gafel och knåda sedan till en slät deg.
Dela degen i två bitar, den ena lite mindre än den andra. Slå in delarna i plastfolie och låt vila i kylen medan d förbereder fyllningen.

Fyllningen:
Stek baconet knapprigt imoljan. Sätt åt sidan.
Stek löken med smöret och bryn tills löken är mjuk.
Lägg i lammköttet och sautera tills det är brunt.
Tillsätt rosmarin, salt och peppar samt mjöl.
Häll på vin och vatten och låt småputtra under omrörning tills köttet är mört och såsen börjar koka in.
Rr ner grädde och bacon och låt småkoka in.

Pajen:
Kavla ut den störtsa degklumpen till en 30 cm rundel.
Klä pajformen och häll i fyllningen. Peta i äggbitarna.
Kavla ut den mindre degklumpen till ett lock och nyp ihop degkanterna med varandra så det håller tätt.
Pensla med uppvispat ägg och gör några snitt på ytan med skarp kniv.
Grädda pajen i ca 30-40 min tills den blir gyllengul.

3 kommentarer:

  1. Åh vad gott det låter. Har aldrig hört talas om vin i pajdegen, men det ska jag lägga på minnet. Hoppas du tillfrisknar från kräksjukan snabbt!

    SvaraRadera
  2. Du ska se att det är riktigt gott!

    Blev frisk ganska fort men jag känner mig lite vek fortfarande.

    SvaraRadera
  3. Tina, kul förresten att se dig här!

    SvaraRadera