lördag 12 december 2009

Julkalender: Lucka 12

Av årets saffransdeg blev det många små bullar för att passa små magar på Vs dagis. Det blev 60 Julgaltar, Liljor och Pojkar samt en Luciakrona och ett Prästens hår.

Julgaltar, Liljor och Pojkar.

Luciakrona och Prästens hår.

Mina tre tips för att att lyckas med saffransbrödet är
  1. Snåla inte med saffran, socker eller salt. Det ska smaka mycket! Finns inget tråkigare är smaklösa lussebullar. Jag har i dubbelt så mycket salt mot vad som brukar stå i recepten och jag tar alltid den större mängden socker (ibland lite mer).
  2. Ha i kesella. lika tråkigt som smaklösa torra lussebullar.
  3. Stör saffranet i mortel med ett par sockerbitar för att optimera smaken och färgen.
Det här är mitt recept på

Saffransbröd, ca 40 st
50 g jäst
5 dl mjölk
1,5-2 g saffran + 2 bitar råsocker
1 tsk salt
2 dl socker
1 ägg
250 g kesella (10 %)
200 g rumstempererat smör
1100 g vetemjöl
  1. Smula sönder jästen i degbunken.
  2. Värm mjölken till 37°, häll över jästen och rör tills jästen löst sig.
  3. Stöt saffranet i mortel med sockerbitarna och rör ner det i mjölkblandningen.
  4. Tillsätt salt, socker, ägg och kesella.
  5. Klicka i lite i taget av smöret.
  6. Tillsätt nästan allt mjöl och arbeta kraftigt så att degen blir blank, smidig och släpper bunken.
  7. Strö över mjöl och låt jäsa till dubbel storlek, ca 40 min.
  8. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig.
  9. Baka ut brödet till lussekatter eller andra figurer och lägg på plåtar med bakplåtspapper.
  10. Lägg på bakduk och låt jäsa 20-40 min.
  11. Pensla med ägg och garnera med russin.
  12. grädda i 250° i 5-10 min.

2 kommentarer:

  1. Åh, skulle ha sett ditt recept igår när vi skulle baka lussekatter!! Vi använde oss av Anna Bergenströms recept i Vinterns goda ting och de blev goda, men de kunde ha varit lite sötare.. O blev inspirerad av teckningarna i boken och gjorde fina "lindebarn". Jag bakade inte alls utan var bara sällskap åt O och vår svenska kompis B som ledde bakningen ;-)
    Jättefina bilder som vanligt Erika!

    SvaraRadera
  2. Det känns ju bra att mitt recept nästan brädade Bergenströmskans ;-).

    Tack!

    SvaraRadera