torsdag 17 december 2009

Julkalender: Lucka 17


Jag fortsätter på gårdagens tema med vegetariska rätter på julbordet. Idag tipsar jag om rödkålsfräs med pinjenötter. Även om smaken - men inte utseendet - är hyfsad ojulig så passar den här lilla, enkla rätten jättebra ihop med de flesta kötträtter såsom skinka, köttbullar, prinskorvar etc. Den går jättesnabbt att fräsa ihop precis innan man sätter sig till bords men man kan lika gärna förbereda den dagen innan och värma upp. Det där med att smaken är något ojulig tycker jag bara är ett plus för det är gott att ha något som bryter av mot all svensk kryddpeppar. Det får min tunga att uppskatta de juliga smakerna än mer.

Rödkålsfräs med pinjenötter, 4 portioner
250 g rödkål, strimlad
1 halv rödlök
1 msk olivolja
1 vitlöksklyfta, pressad eller finhackad
0,5 dl pinjenötter, ev rostade i torr stekpanna
salt och peppar

Strimla rödkålen och skiva rödlöken.
Fräs i olja tillsammans med vitlök tills rödkålen mjuknar, ca 10-15 min.








Salta och peppra och tillsätt pinjenötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar