onsdag 23 december 2009

Julkalender: Lucka 23



Dagens recept är en vitlökssill som min farbror B brukade göra och ta med till Julbordet hos Farmor. Receptet är på 1 kg färsk sillfilé som man lagar i saltlag över natten och sedan lägger i en härlig sås. När jag igår for till Mölles Fiskrökeri för att inhandla mina färska sillfiléer möttes jag av meddelandet att de var slut. Attans tänkte jag och chansade - med mikroskopiska förhoppningar, på att hitta färska sillfiléer i mataffären i Höganäs centrum. Där var de också slut och kvinnan som bemannade fiskdisken upplyste mig om att det tydligen är brist på färsk sill/strömming i hela landet. Så jag fick nöja mig med att köpa färdigsaltade sillfiléer. Detta sprängde min tidsplan totalt eftersom det tar ca 24 timmar att avsalta sill och att tillaga den färska sillen i saltbad på egen hand tar bara en natt. Idag for vi hem till min svägerska och hennes familj så den salta sillen fick åka bil i en liten plastlåda med vatten. Jag kunde ha köpt färdiglagad och avsaltat sill på burk men jag ville inte riskera att få sill med lösare konsistens, vilket burksill kan ge har jag erfarit andra Jular då jag gjort vitlökssillen på just burksill. Receptet är som sagt på 1 kg men jag brukar bara göra halv sats eftersom jag tycker det är bättre att den tar slut lite för tidigt än att vi måste slänga rester. Dessutom har den här sillen hårda konkurrenter i min svägerskas urgoda Brantevikssill och svärmors citronsill. Här kommer receptet:

Min farbrors vitlökssill
1 kg färska sillfiléer
Saltlag:
1 liter vatten
1,5 dl 12 %-ig ättikssprit
0,5 dl salt
Sås:
2 dl majonnäs
1,5 dl gräddfil
0,5 dl senap (jag föredrar Dijon)
1 krossad vitlöksklyfta (pressad funkar också bra)
0,5 dl hackad eller klippt dill (jag tycker det är så fräsch med dillen att jag brukar ta lite extra)
salt å peppar (var försiktig med saltet, smaka ev först en liten sillbit för att se hur salt sillen är i sig)

Tillaga sillen genom att låta den ligga i saltlag i kylskåpet över natten. Häll av saltlagen, ta bort ev skinn från filéerna och skölj av dem.
Blanda alla ingredienser till såsen, skiva sillfiléerna och varva sillbitar och sås i en glas- eller keramikburk.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar