tisdag 8 december 2009

Julkalender: Lucka 8


Det här godiset har jag ingen relation till utan det är ett recept jag hittade häromdagen, utrivet ur en gammal tidning. Det har gjort hysad succé bland dem som smakat, både vuxna och barn som vi haft över på fika. Själv tycker jag att det är kan-inte-sluta-äta-varning på det här julgodiset och jag kommer definitivt att göra det igen. Förutom att det är gott är det barnsligt enkelt att göra. Jag ändrade en smula i receptet och valde t ex att använda muscovadosocker.

Kolapuffar, ca 25 st
25 g smör
2 msk mörk sirap
4 msk muscovadosocker
1 msk äkta vaniljsocker
2 msk kakao
1 msk kokt, kallt och starkt kaffe
3 dl puffat ris

Blanda allt utom riset i en tjockbottnad kastrull och sjud smeten 3-4 min på svag värme. Rör i riset och klicka snabbt upp blandningen i formar. Förvara i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar