lördag 5 december 2009

Julkalender: Lucka 5


Halleluja! De här kakorna blev gudomligt goda! Det är snart tio år sedan jag smakade dem för första gången på en glöggfest. Sedan dess har jag tänkt varje år att jag ska baka dem till advent men det har aldrig blivit av. Det verkar som om min lilla julkalender äntligen fått mig att få ändan ur vagnen. Nu när jag har mumsat i mig ett gäng kan jag inte förstå varför jag har väntat så många år. De är jättegoda, spröda med kladdig fyllning och väldigt juliga i smaken tack vare nötterna, chokladen och den lilla dosen nejlika.

Dubbla nötkakor med chokladfyllning, ca 24 st
250 g florsocker
120 g hasselnötter (malda)
120 g mandlar (malda)
1 msk vaniljsocker
1 krm kryddnejlika (malen)
1 ägg + 1 äggula

fyllning:
100 g mörk choklad
1 msk smör
3 msk grädde

garnering:
florsocker

Blanda florsocker, nötter, vaniljsocker och kryddnejlika. Rör ner ägg och äggula och blanda till en tjock smet. Täck och ställ kallt, minst 1 halvtimme.
Sätt ugnen på 200°. "Mjöla" arbetsbänken med florsocker och kavla ut degen till ca 4 mm tjocklek. Ta ut små runda kakor med mått och lägg på bakplåtspapperklädda plåta. Grädda ca 10 min.
Smält chokladen i vattenbad och blanda ner smör och grädde. Rör smeten slät. Låt svalna så mycket att chokladen är mjuk, men inte flytande.
lossa kakorna från plåten och lägg ihop två och två med chokladkräm emmellan. Pudra florsocker över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar