måndag 7 december 2009

Julkalender: Lucka 7


Recept på kanelhjärtan har jag stött på titt som tätt sen mitt allra första, egna julbak (ca 20 år sedan) men jag har aldrig bakat dem förrän i år. Trots att dessa kakor aldrig förekommit på våra familjers julkalas har jag en känsla av att kanelhjärtan är något av en klassiker. Troligen kommer de bli en klassiker i min lilla familj för de var mycket enkla och goda. Jag säger som Ernst Kirchsteiger som har med dem i sin nya bok Jul med Ernst - de "smakar så där lite tantgammaldags". I mitt fall betyder det att det är väldigt goda och ger en en känsla av barndom och trygghet.

Receptet nedan är inte Ernsts recept utan nåt gammalt recept som jag haft länge i min ägo och som jag inte minns var det kommer i från.

Kanelhjärtan, ca 40 st
1,25 dl socker
200 g smör
4 dl vetemjöl
1 dl snabbmarsanpulver
1 ägg
2 tsk kanel
2 msk socker

Rör samman socker och smör, mjöl och snabbmarsan till en slät deg och låt den stå kallt i 30 min. kavla ut till en platta, ca 4 mm tjock och tryck ut hjärtan. Pensla dem med uppvispa ägg och doppa dem i kanel blandat ed socker. grädda 6-8 min i 200°.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar