söndag 6 december 2009

Julkalender: Lucka 6


Ett minne från min barndoms jular är Pappa som sitter och slappar med en äggtoddy medan han inväntar det glada julkaoset som i vår släkt brukade bryta ut strax efter Kalle Anka. Själv tyckte jag äggtoddy var riktigt äckligt första gången jag smakade (smakade i smyg medan Pappa hade uppmärksamheten ritad åt ett annat håll än glaset med äggtoddy). Jag antar att det var cognacen jag inte uppskattade och många år, även i vuxen ålder, satt det i att äggtoddy var äckligt. Men på senare år har jag börjat uppskatta det och igår njöt jag fullt ut av denna varma drink. Dessutom tycker jag att det är skönt att ha alternativ till glögg vilket jag efter några veckor i december börjar bli lite trött på.

Äggtoddy, 1 glas
1 äggula
1 msk socker
3 msk cognac eller whiskey (apelsinjuice för alkoholfritt alternativ)
1,5 dl kokande vatten

Vispa äggula och socker vitt och pösigt. Vispa ner cognac och sist vattnet.

2 kommentarer:

  1. Ja, oj vad äggtoddy väcker barndomsminnen!! :-) Under många år hade jag samma inställning som du och föredrog barnvarianten med apelsinjuice eller mjölk istället för cognac/whisky. Men nu föredrar jag helt klart den med cognac!

    SvaraRadera
  2. Mmmm, cognac är förnämligt i det mesta.

    SvaraRadera