lördag 19 december 2009

Julkalender: Lucka 19


Denna dag blev inte som jag hade tänkt mig. Efter panikartat packande i morse (i vanliga fall brukar jag packa flera dagar i förväg men det har varit lite hektiskt den senaste veckan) och en urjobbig färd genom ett vackert men halt vinterland med minst ett febrigt barn, kom vi äntligen fram till svärmor Skåne. Det är inte att tänka på att ställa sig i köket nu. Här ska duschas och nattas och sovas. Men en lucka 19 kan det ändå bli, om än lite sent, eftersom svärmor hade gjort urgod chokladdoppad lakristkola.

Chokladdoppad lakritskola med havssalt, ca 30 bitar
3 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
1 msk kakao
0,5 påse turkisk peppar
2 tsk smör
200 g mörk choklad
havssalt

Klä en form, 20 x 20 cm, med bakplåtspapper.
Krossa karamellerna.
Blanda grädde, socker, sirap, kakao och de krossade karamellerna i en kastrull.
Låt koka upp och koka sedan kraftigt tills termometern visar 122 grader.
Rör ner smöret, häll i formen och ställ kallt att stelna.
Smält chokladen i vattenbad och låt svalna.
Skär kolan i bitar, doppa varje bit i chokladen och lägg på bakplåtspapper.
Strö på lite havssalt innan chokladen stelnat.


4 kommentarer:

  1. Å, jag svårgillar kombinationen lakrits och choklad så detta var verkligen något i min smak!
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Jag trodde faktiskt inte att jag skulle gilla det men jag föll efter första tuggan. :-)

    SvaraRadera