måndag 30 november 2009

Julkalender: Lucka 1

Det här receptet hittade jag i ett nr av Mama (men det kommer ursprungligen från kokboken Vinterns söta av systrarna Monica och Lisa Eisenman) för ett par år sedan. Jag har velat göra dem sen dess men det har inte blivit av förrän nu. Riktigt goda blev de men de var lite bökiga att göra. Jag tenderade att mosa lingonen när jag skulle forma bollar av tryffelsmeten och det blev väldigt kladdigt.

Vit chokladtryffel med kanel och lingon, ca 25 kulor
250 g vit choklad
0,75 dl vispgrädde
0,5 tsk malen kanel
1 dl frysta lingon
florsocker
ca 300 g vit choklad

Hacka chokladen. Lägg i skål med grädden, värm över sjudande vattenbad och rör tills chokladen smält. Låt svalna i rumstemperatur. Blanda sedan i kanel och lingon.
Ställ smeten i kylen och låt stelna. Doppa en klick av smeten i florsocker så den i fastnar i händerna och rulla till slät kula*. Lägg kulorna på plåt täckt med bakplåtspapper och ställ in dem i frysen ca 1 timme.
Smält den andra angivna mängden vit choklad i skål ovan vattenbad. Doppa tryffelkulorna i chokladen och lägg tillbaka på plåten. Förvara i kylen.

*Det var det här momentet jag inte riktigt fixade. Min smet var för hård så kulorna blev allt annat än släta och lingonen mosades. Men slutresultatet tycker jag ser rätt bra ut i alla fall.

4 kommentarer:

  1. oh lala, det här vill jag prova, verkar vara i min smak :-) kanske prova att ta ut smeten lite innan så den inte är så hård (för att undvika lingonmos?)

    SvaraRadera
  2. Ja, det är verkligen nåt för dig!:-) Om du får till det bra med lingonen så kan du väl lägga in kommentar här med beskrivning på hur man ska göra.

    SvaraRadera
  3. Vad gott det ser ut! Jag brukar inte göra julgodis men vår svenska kompis här i PR gjorde supergott förra året som vi fick i julklapp. Vi har pratat om att kanske göra julbak tillsammans innan vi åker till Spanien, så tipsa henne om det här receptet.
    Förresten, påminner lite om ett godis som vi har köpt här i PR - chokladöverdragna (mörk) granatäpplekärnor! Sååå gott!
    PS Gjorde dina parmesanpanerade fiskrullader igår men fick ändra receptet eftersom vi inte hade tunn fiskfilé - så det blev liksom inga rullader... Men jättegoda ändå!

    SvaraRadera
  4. Ooooo, det låter verkligen jättegott med choklad och granatäpple. Det måste jag prova att göra någon gång.

    SvaraRadera