torsdag 5 november 2009

Panerad fisk - barndomen tur och retur


Igår gjorde jag en tidsresa tillbaka till barndomen. Jag upplevde hur jag satt i Farmors kök och på Mormors veranda med de svenskaste av svenska dofter i näsan - stekt fisk, kokt potatis och dill. Så ljuvligt det kändes! Biljetten var billig räknat i både pengar och arbetstid:

400 g (ca 2 st ganska stora) Pangasiusfilé
salt och svartpeppar
1-2 dl rågmjöl
smör och olivolja

Dela varje filé i två eller tre bitar. Salta och peppra på båda sidor. Var inte rädd för saltet, i alla fall inte om du använder Pangasiusfilé som jag. Den fisken smakar lite tråkigt om den är för dåligt saltad. Vänd i rågmjölet så att fisken får en ordentlig panering. Jag tycker det är viktigt att det täcker ordentligt. Smält en klick smör i olivolja på högsta värmen och sänk till medelstark värme när smöret har smält. Stek fisken gyllene på båda sidor och servera med kokt potatis och skirat dillsmör. Jag hade missat att köpa hem tillräckligt med potatis så det fick bli några kokta morötter till också. Kokta morötter är för mig s k mormorsmat så doften av morötterna bidrog också de till min tidsresa.

Så snabbt, så enkelt och så gott det är att laga en sån här middag. Jag måste verkligen se till att göra det oftare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar