söndag 22 november 2009

Parmesanpanerade fiskrullader med citronpasta


Det här är en vardagsvariant av ett lite festligare recept som jag gjorde för många år sedan. Receptet till cotronpastan är jag lite nöjd över. Jag brukar för det mesta inte hitta på egna recept, åtminstone inte i vardagen men det här är helt och hållet min egen bebis och vilken god bebis sen. Riktigt mumsig! Jag valde att ta havregrädde istället för vanlig grädde och det gick alldeles utmärkt

Parmesanpanerade fiskrullader, 4 portioner
600 g (ca 2 st ganska stora) Pangasiusfiléer
olivolja
50 g parmesan, riven
1 dl persilja, hackad
2-3 dl ströbröd

Sätt ugnen på 200°. Dela filéerna på mitten. Blanda riven parmesan och hackad persilja med ströbröd. Häll rikligt med olivolja i en stor djup tallrik. Doppa fisken i olivoljan på bägge sidor, sedan i ströbrödsblandningen. Lägg på fat och salta och peppra. Rulla ihop och fäst ordentligt med en stadig tandpetare. Lägg rullarna tätt i en liten oljad långpanna och stek 20-25 min eller tills fisken är genomstekt och paneringen fått lite färg. Servera med sallad och citronpasta...

... som jag kommer göra genom att blanda

350 g spagetti
2,5 dl matlagningsgrädde alternativt havre- eller sojabaserad gräddersättning
citronzest från 1 citron (dvs finrivet skal, endast det gula)
salt å peppar

Koka spagettin al dente, häll av vattnet och häll på grädden blandad med citronzesten. Sätt tillbaka kastrullen på värmen och rör om så att det värms upp ordentligt. Smaka av med salt och peppar.

3 kommentarer:

  1. Tack för maten, det var sååå gott. :-)
    // Johanna A

    SvaraRadera
  2. Kul!!! Ja, visst är det gott med parmesanpanering!

    SvaraRadera
  3. Rebecka Johansson8 oktober 2012 kl. 16:28

    Hallå Erika,
    nu är det tredje gången detta recept räddar mig i min totala frånvaro på fantasi men stora lust på fisk :) Det var så lustigt första gången jag googlade fram det och insåg att det var din blogg jag kommit till :) Har tänkt att tacka tidigare men tredje gången gillt gäller tydligen även i detta fallet. Hoppas att allt är bra med dig och familjen. Jag mår fint, har sprungit ihop med Vanja ett par gånger som du kanske har hört. Det vore väldigt kul att ses någon gång om det passar. Ha det bra, stor kram!!! Rebecka

    SvaraRadera