söndag 29 november 2009

Ugnskokt lax med vitlöksdoftande örtsås


I det ursprungliga receptet (från Elle Mat & vin) ångkokar man laxkotletter men jag kommer ta portionsbitar av lax och ugnskoka dem istället för jag har ingen kastrull för ångkokning. Man förvisso ta en sil och en vanlig kastrull men jag gillar ugnskokt och gissar att det blir nästan samma sak. Enligt receptet serveras ris till men jag kommer välja pasta, potatis eller bulgur. Har inte bestämt mig ännu. Rivet citronskal (citronzest) är nog gott att strö över vid servering.

Ugnskokt lax, 4 portioner

500-600 g laxfilé
2 msk vatten
2 msk pressad citron(vatten och citron kan bytas ut mot 4 msk torrt eller halvtorrt vitt vin)
1 tsk saltpeppar
1-2 msk smör

Lägg laxen på smort ugnsfat. Häll över vätskan, salta och peppra. Klicka över smöret. Täck med aluminiumfolie, placera i nedre delen av ugnen och sjud ca 30-45 min i 200°.

Vitlöksdoftande örtsås, 4 portioner

2 vitlöksklyftor (finhackade)
4 ansjovisfiléer (avrunna och finhackade)
3 msk bladpersilja (hackad)
3 msk mynta (hackad)
3 msk basilika (hackad)
2 msk kapris (hackad)
4 msk god olivolja
1-2 msk färskpressad citronsaft
nymalen svartpeppar

Blanda vitlök, ansjovis, örter och kapris. Rör ner oljan och smaka av med citronsaft och peppar.

2 kommentarer: