fredag 23 oktober 2009

Brödpasta med pinjenötter och pecorino ost


Veckans veggo såg jag Rachel Ray göra häromdagen så jag har ingen aning om det kommer smaka bra eller inte. Jag vill testa det eftersom det verkade så snabbt, enkelt och gott. Jag är lite osäker på hur mycket det ska vara av varje ingrediens så det blir lite av en gissningslek.

Brödpasta med pinjenötter och pecorino ost
, 4 portioner
450 g fullkornsspagetti
1 dl pinjenötter
1 rågad dl ströbröd
2 knippen bladpersilja (jag gissar att det är nånstans mellan 100-200 g)
salt och peppar
2 st rivna vitlöksklyftor
0,7 dl olivolja (smalare alternativ är vatten eller grönsaksbuljong)
1 citron, rivet skal och pressad saft
1-2 dl riven pecorino ost
4 st grovhackade, lättsaltade tomater

Bryn pinjenötter i en skvätt olivolja. Tillsätt ströbröd och brun till gyllenbrunt. Mixa persilja, salt och peppar, vitlök och olivolja till en pestoliknande röra. Häll peston på nötterna och bryn ihop allt. tillsätt citronskalet och-saften och sist pecorino ost. Blanda ihopnöt-bröd-pestoblandningen med pastan och servera med tomaterna överst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar