söndag 25 oktober 2009

Helgens höjdpunkt - lammstek

I lördags kom ett par vänner och deras son över på middag. Eftersom de kom redan på eftermiddagen, ett par timmar innan middagstid, gällde det att laga något som sköter sig själv så umgänget inte blev alltför lidande. Det är vid sådana tillfällen jag känner mig evigt tacksam över att det är så gott med stek. Putsa lite, krydda lite, salta lite, i med en stektermometer och skjuts in i ugnen! Så enkelt, så gott!

Det blev lammstek med potatisgratäng och konjaksstekta äpplen med hemlagad vaniljglass till efterrätt. Potatisgratängen jag valde att göra (Nigellas) är i och för sig relativt arbetskrävande men med en så enkel och snabb dessert (glassen gjorde jag på morgonen tillsammans med lille V) så kändes det ok ändå.

Det blev ingen viktväktarmiddag precis men lever man bra i vardagen så tycker jag man kan unna sig att njuta av livets goda på helgerna.


Lammstek, 8 portioner
1,3 kg lammstek
flingsalt
svartpeppar
rosmarin
olivolja
vitlöksklyftor

Sätt ugnen på 175°. Smörj in lammsteken med olivolja, salt och kryddor. Snitta steken på flera olika ställen och peta i en halv vitlöksklyfta i varje snitt ( jag hade fyra stora vitlöksklyftor som gav 8 snitt). Stek i nedre halvan av ugnen till 71°.


Potatisgratäng, 8 portioner
2 kg mjölig, skalad potatis
5 dl standardmjölk (3 %)
5 dl vispgrädde
1 hel lök, skalad
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 msk salt
ca 50 g osaltat smör

Sätt ugnen på 250°. Skär potatisen i 1 cm tjocka skivor och koka upp dem tillsammans med mjölk, grädde, lök, vitlök och salt. Sjud tills potatisen är nästan mjuk. Smörj en form, ta upp löken och häll potatis och mjölkblandningen i formen. Klicka på resten av smöret och gratinera i ugnen ca 15 min eller till gratängen har fått fin färg. (Receptet är från Nigella - kort och gott av Nigella Lawson)


Konjaksäpplen, 4 portioner
2 stora äpplen
2 msk smör
0,5 dl mörkt muscovadosocker
1 tsk mald kanel
2 msk konjak

Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Smält smöret i stekpanna och tillsätt socker, kanel och konjak. Stek äpplena mjuka och servera med glass. Den hemlagade glassen jag gjorde är Per Morbergs och finns att hitta på recept.nu.

2 kommentarer:

  1. Åh! Tack för recepttips, allt från potatisgratäng till lammstek och konjaksäpplen låter förtjusande gott!

    SvaraRadera
  2. Hej Tina! Hoppas du gillar det om du lagar det nån gång.

    SvaraRadera