tisdag 6 oktober 2009

Italiensk kycklingpasta


Dagens middag (som är ett recept från Arla) förbereder jag medan J sover middag genom att grovstrimla 50 g marinerade soltorkade tomater och 250 g tinad bladspenat, skala och hacka 2 vitlöksklyftor och sedan förvara allt tillsammans i kylen. Kycklingen skär jag i små bitar och förvarar separat i kylen. Pastan förbereder jag genom att lägga fram rätt mängd och ställa en kastrull med vatten och salt på spisen så att det bara är att slå på den när vi kommer hem. Ibland dukar jag också.

Det enda jag nu har kvar att göra efter att jag hämtat V på dagis är att bryna kycklingbitarna i smör eller olja, salta och peppra, röra i grönsakerna och 2,5 dl matlagningsgrädde (eller t ex havregrädde för ett nyttigare alternativ), låta koka ihop några minuter och koka pastan.

På så vis behöver en hungrig familj vänta minimalt med tid på att middagen ska bli klar. En sån här förberedelse är inte bara bra när man snabbt ska mätta sina små utan även när man t ex har kompisar över på middag. Då kan man förbereda maten, göra sig själv och hemmet i ordning och sedan fixa det sista med middagen lagom till att gästerna kommer eller att man sätter sig till bords.

Tidigare har jag lagat middagen helt klar så att vi bara behöver värma när vi kommer hem men jag har slutat med det nu. Främsta anledningen är att återuppvärmd mat har lägre näringsvärde än nylagad. En annan anledning är att vi går in tidigare nu när vädret har blivit kallare så jag har helt enkelt mer tid att laga mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar