torsdag 15 oktober 2009

Pannkakor - Pappa vs Anna Skipper


Idag blir det pannkakor. Det bästa pannkaksreceptet jag vet är Farmors som hon lärt Pappa som i sin tur har lärt mig. Jag är helt subjektiv i min bedömning eftersom jag är uppvuxen med dessa pannkakor och enligt mig är det så pannkakor ska smaka. Det är möjligt att det är samma psykologi bakom min kärlek till detta recept som när barn som knappt serverats hemlagade köttbullar tycker att färdigköttbullar smakar bättre. En indikation på att det är så är att jag tycker det är godare med margarin än med smör i smeten. Det verkar inte logiskt eller hur!?! När min pappa lärde mig receptet hävdade han bestämt att det skulle vara margarin och inte smör i smeten. Jag var mycket skeptisk och stekte dem ändå med smör i smeten första gången. Resultatet blev att jag faktiskt inte tyckte att de smakade som de skulle och sedan dess gör jag dem med margarin.

För 4-6 portioner:

Blanda
7 dl mjölk med
3 dl vatten och rör ut
5 kkp vetemjöl,
2 tsk salt och
0,75 dl strösocker i ca en tredjedel av vätskan.
Vispa i
3 ägg ett i taget och vispa tills smeten blir slät.
Smält
75 g margarin på högsta läge i pannkakslaggen.
Häll det smälta margarinet i smeten och vispa kraftigt under tiden. Minska värmen till läge 4 och stek på ca 1 dl smet i taget. Undvik mer margarin i pannan för annars blir de för flottiga. Smeten mår bra av att vispas mycket. Då blir pannkakorna lite sega och det tycker jag att de ska vara.

Pappas pannkakor är riktigt onyttiga pannkakor med vitt mjöl, mycket socker, salt och margarin. Om man vill äta nyttigare så har Anna Skipper ett riktigt bra recept på dinkelpannkakor.

Ca 5 st
1,5 dl dinkelsikt
0,5 dl vetegroddar
4 dl soyamjölk/havremjölk/rismjölk
1 nypa salt
2 ägg
1 msk kallpressad rapsolja

Gör så här: Vispa samman mjölk och ägg. Tillsätt salt. Vispa ned mjöl och vetegroddar.
Låt stå och dra ca 10 minuter. Stek pannkakorna i kallpressad rapsolja eller smör.

När jag har gjort Annas dinkelpannkakor har jag även haft i ca 1 msk hela linfrö. Det är jättegott och ger lite extra tuggmotstånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar