lördag 3 oktober 2009

Meny vecka 41 och mina principer

Måndag: Köttbullar i tomat- och pestosås (se inlägg)
Tisdag: Italiensk kycklingpasta (recept finns på arla.se)
Onsdag: Hummerfisk (recept finns på arla.se)
Torsdag: Morotsgratäng med pesto (se inlägg)
Fredag: Lax med soja och sesam (se inlägg)

När jag började med veckomeny för ca 1,5 år sedan så gjorde jag meny för sju dagar i veckan men numer tycker jag att det roligare att vara lite spontan och känna efter vad vi är sugna på på helgerna.

Jag har några principer som jag gör min veckomeny efter: det ska vara en kombination av enkelt, barnvänligt, nyttigt och gott. Ibland försöker jag även vara lite klimatsmart. Jag är ingen motståndare till färdigmat såsom fiskpinnar och -bullar, köttbullar, korv mm. Sådan mat är enkel mat och kan det ge mer tid över till barnen är det värt mer än att vi alltid äter nyttigt. Konkreta principer jag har är att veckomenyn ska innehålla två fiskmiddagar, en vegetarisk dag, nöt- och fläskkött och ris max en gång per vecka.

Jag är ett stort fan av Arlas receptsida eftersom de har mycket enkla och snabba rätter vilket passar en småbarnsfamilj som oss. Sedan ändrar jag vissa recept för att göra dem lite nyttigare t ex genom att jag tar havregrädde istället för vanlig grädde eller crème fraiche.

En sista princip är att ta vad som finns hemma - det är både ekonomiskt och klimatsmart eftersom man minskar risken att behöva slänga mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar