onsdag 30 december 2009

Chokladmousse


Det andra* receptet jag provat ur Under valnötsträdet är chokladmousse. Jag tycker det blev riktigt smarrigt. Vi åt den som efterrätt på vår lilla minikusinträff vi hade igår här i Göteborg, och mina kusiner med partners verkade också belåtna.

Chokladmousse, 6-8 portioner
100 g mörk choklad (Man ska inte ta alltför mörk, helst under 70 %, annars kan moussen bli lite besk. Jag tog 57 % och det blev jättebra)
3 dl vispgrädde
2 äggulor

Smält chokladen i en sopptallrik över kastrull med lite kokande vatten.
















Vispa grädden, men vispa den inte för hårt (för då kan den färdiga moussen bli grynig)
Ta av chokladtallriken från värmen och rör ner en äggula i taget. Ta undan lite av den vispade grädden och rör ner den i chokladen med en slickepott. Blanda väl. Jag hade lite för kalla äggulor så chokladen stelnade väldigt fort. Det gick bra ändå men jag fick röra ut gräddskvätten i chokladen väldigt länge.
Vänd sedan ner chokladsmeten i resten av grädden och rör om med luftiga tag.
Fördela moussen i små portionsformar eller glas och låt stelna i kylskåpet.








*Jag har redan provat att göra en kardemummakaka men vi åt upp den innan jag kom ihåg att ta foto så jag gör inget blogginlägg om den.

2 kommentarer:

  1. Ojoj, så du äter chokladmousse nuförtiden trots incidenten i Annecy -98? ;-)
    Tack för tipset, har samma bok men har missat det här receptet!
    Kram från Spanien och gott nytt år!!

    SvaraRadera
  2. Hej Petra! Man skulle ju kunna tro att jag efter en kväll av mousse au chocolat à volonté aldrig mer skulle kunna äta det. Det stämmer att det var 98. Kanske gäller tio års preskription? :-)

    Jag kan verkligen rekommendera receptet. Snabb, enkel och urgod efterrätt.

    Kram!

    SvaraRadera