fredag 18 december 2009

Julkalender: Lucka 18


Idag var det dags för godis igen och jag provade att göra det populära (?) Rocky Road-godiset. Marshmallows verkar vara en obligatorisk ingrediens i amerikansk, australiensisk och brittisk Rocky Road så det är möjligt att min Rocky Road inte kvalificerar sig som riktig Rocky Road eftersom jag valde att byta ut marshmallows mot rispuffar. Jag är inte så förtjust i marshmallows förutom om man grillar dem eller om de ingår i glass. Leilas recept på Rocky Road fick bli min utgångspunkt och vilket jag ändrade lite för att passa min smak. Jag tycker det är väldigt gott med pistagenötter men jag bytte ut det mot hasselnötter eftersom de smakar mer jul enligt mig. nästa gång ska jag nog ha i lite pistage för att det blir så fint med den gröna färgen. Rispuffar ersatte som sagt marshmallows men Dumlekolan och jordnötterna lät jag vara. Jag är väldigt svag för Dumlekola och salta jordnötter i kombination med choklad blir jag nästan hög på. Peanutbuttercream kan jag rekommendera å det varmaste. Det roliga med Rocky Road är att man kan ha i precis det man själv älskar mest. En annan gång ska jag prova att ha i torkad frukt och byta ut Dumlekolan mot Riesen eller nåt annat liknande godis.

My Rocky Road, 6 stänger eller 24 bitar
300 g mörk choklad
1 påse Dumlekola
2 dl rispuffar
3 dl stora, salta jordnötter
1 dl hasselnötter

Smält chokladen över vattenbad och blanda i alla ingredienser.








Fyll en bakplåtspappersklädd form och låt stelna i kylskåp.








När kakan stelnat skär upp i stänger eller bitar.
Tips! ta fram kakan ur kylskåpet en stund innan så att Dunlekolan mjuknar något. Blir så ruskigt hårt att skära och äta annars

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar