tisdag 1 december 2009

Julkalender: Lucka 2


Sedan flera år tillbaka brukar jag laga rågkakor till advent och till julbordet. Jag tycker dessa lite kärvare bröd är en bra motvikt mot alla julens söta kakor och bröd. I år provade jag att använda surdeg i brödet och det blev jättelyckat. Om man inte har en surdeg i kylen så är de jättegoda att baka med endast vanlig jäst.

Rågkakor med surdeg, 20 st
Dag 1:
100 g rågsurdegsgrund
100 g vatten
100 g rågmjöl

Blanda och täck med plastfolie. Låt stå över natten.

Dag 2:
3 dl vatten, 37°
1 dl rågkross
1 dl vetekross
4 dl vatten
10 g jäst (eller 50 g om man inte använder surdeg)
0,5 salt
0,5 msk stött anis
0,5 msk stött fänkål
0,5 msk malen koriander
0,5 msk malen kummin
0,5 dl mörk sirap
4 dl grovt rågmjöl
ca 11 dl vetemjöl

Koka upp 3 dl vatten, råg- och vetekross. Värm 4 dl vatten till 37°. Smula ner jästen i en bunke, häll på det 37-gradiga vattnet och rör tills jästen löst sig. Häll i vatten- och krossblandningen och surdegen. Tillsätt kryddor, sirap, rågmjöl och nästan allt vetemjöl. Arbeta degen väl så att den blir blank och smidig. Låt jäsa övertäckt 40-60 min. Ta upp på mjölat bakbord och knåda den lätt. Baka ut degen till runda, platta bullar. Lägg på plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa 40 min. Sätt ugnen på 275°. Grädda i 10 i ca min.

Om man inte har en surdeg hoppar man över dag 1, använder 50 g jäst och följer anvisningarna för dag 2 istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar