onsdag 9 december 2009

Julkalender: Lucka 9


Idag är det Pepparkakans dag! Det ska jag fira med att baka pepparkakor med V. Jag gjorde en pepparkaksdeg sent igår kväll som har fått gottat till sig i kylen över natten. Tycker man att det är träligt att baka pepparkakor med allt kavlade och fibblande med formar, så kan jag rekommendera pepparkaksmuffins. Dessa har jag gjort om från ett recept på blåbärsmuffins.

Pepparkaksmuffins med lingon och vaniljströssel, ca 12-15 stora muffins (beroende på hur stora formarna är)
250 g smör
9 dl vetemjöl
2,5 dl socker
2 msk bakpulver
1 msk kardemumma
1 msk kanel
0,5 msk ingefära
0,25 msk kryddnejlika
2 ägg
2,5 dl mjölk
2,5 dl naturell yoghurt
225 g frysta lingon
0,5 dl vetemjöl

Vaniljströssel:
60 g smör
0,75 dl socker
1,25 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker

Börja med strösslet. Smält smret och blanda i övriga ingredienser. Låt svalna och fördela till små klumpar.

Smält smöret till muffinsen och låt svalna. Blanda alla torra ingredienser i en stor skål. Vispa ägg i en mindre skål och blanda ner mjölk och yoghurt. Häll blandningen över de torra ingredienserna och blanda väl. blanda de frysta lingonen med 0,5 dl vetemjöl och vänd försiktigt ner i smeten. Fördela i muffinsformar och toppa med vaniljströsslet. Grädda i 175° i 35-40 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar