onsdag 2 december 2009

Julkalender: Lucka 3


Idag blir det godis igen, två varianter av chokladbollar - den klassiska, onyttiga varianten och en lite nyttigare variant utan smör och socker (förutom vaniljsocker). Jag tror att den senare är både laktos- och glutenfri men eftersom jag inte är en nutritionist vågar jag inte svära på det. Två varianter alltså, men bara en bild (på de klassiska chokladbollarna) för det går ändå inte att se skillnad på dem. Receptet på den nyttigare varianten är mitt eget. Jag experimenterade härom dagen och testade slutresultatet på en diabetiker som blev överförtjust och fick med sig alla hem.

Om man ska göra chokladbollar som julgodis (eller påskgodis för all del) tycker jag att man ska göra dem små som chokladpraliner. Jag gör chokladbollar om 10 g och väger dem för att få dem lika stora - nördigt?

Chokladbollar, ca 25 st
100 g smör
0,75 dl socker
3 dl havregryn
2 msk kakao
1 tsk äkta vaniljsocker
1 msk kallt kaffe
kokos att rulla bollarna i

Smält smöret.
Rör samman alla ingredienser till en deg.
Rör då och då tills degen stelnat något.
Forma små bollar.
Rulla i kokos och ställ svalt att stelna.

Chokladbollar med fikon, ca 25 st
0,5 dl solrosolja (raps- eller majsolja går också bra)
ca 300 g torkade fikon
2 msk kakao
1 tsk äkta vaniljsocker
1 msk kallt kaffe
kokos att rulla bollarna i

Mixa alla ingredienser till en deg.
Forma små bollar.
Rulla i kokos och förvara i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar