tisdag 22 december 2009

Julkalender: Lucka 22


Idag var det dags för något annat än sötsaker. I samma tidning som jag hittade gårdagens Tryffeltårta med choklad och saffran, hittade jag också recept på kryddkokta bönor med mandel och dadlar. Jag tycker det är väldigt gott och spännande med vegetariska rätter och tillbehör till Julbordet så detta recept bestämde jag mig för att prova. Det blev inte riktigt enligt receptet vilket jag beklagar för jag tror det hade blivit bättre även om jag tyckte bönorna var goda. De var faktiskt riktigt goda till prinskorv. Hursomhelst, jag befinner mig på skånska landsbygden (inte riktigt på landsbygden men svärmors by är just det - en by) och i den lokala mataffären fanns ej torkade, vita bönor så jag köpte stora, vita bönor på burk istället. Det tror jag är förklaringen till att det blev något mosigare än vad jag tror det hade blivit om jag haft torkade bönor. Lokalt fanns heller inte bladpersilja så jag tog vanlig. Det tycker jag å andra sidan inte gjorde så mycket. Den annars så Mellanösterninspirerade rätten fick en liten, liten, liten touche av svensk Jul i och med den vanliga persiljan. Nedan beskriver jag hur jag gjorde med kommentarer om hur receptet löd.

Kryddkokta bönor med mandel och dadlar, 8 personer på buffé
2 burkar stora, vita bönor (enl. rec. 2 dl torkade, vita bönor)
0,5 gul lök, skalad och skivad
1 bit kanelstång
2 stjärnanis
125 g dadlar, urkärnade och strimlade
1 dl sötmandel, skållad och rostad (enl. rec. även grovhackad)
2 msk olivolja
0,5 apelsin, rivet skal och saft
1 tsk salt
1 krm nymalen svartpeppar
1 msk klippt persilja (enl. rec. strimlad bladpersilja) att strö över

Jag kokade upp bönorna i vatten som precis täckte, med kryddor och lök. Tog av från värmen och lät dra 30 min för att bönorna skulle ta smak av lök och kryddor. (Enl. rec. ska de torkade bönorna blötläggas 12 timmar, sedan kokas med lök och kryddor i ca 45 min tills de är mjuka.)








Sedan blandade jag bönor, dadlar, mandel, olja, apelsinskal och -saft, salt och peppar.

4 kommentarer:

  1. Vad kul, jag hade precis tänkt kolla din blogg när jag såg att du kommenterat på min! Och ytterligare ett sammanträffande, kollade just på bönrecept i Vinterns goda ting (Bergenströmarna) men det får räcka med "sillsallad utan sill", köttbullar, potatisgratäng (gillar ej Jansssons) och pepparkakscheesecake - vi åker ju imorgon till SPanien och kan inte ha en massa rester. Det blir svensk julmiddag ikväll med vår svenska kompis här, hennes make och, hennes pappa + sambo som anlände igår (de ska ha med andra maträtter). Ska bli mysigt!
    Ha en mysig jul i SKåne, själv ska jag fira jul på spanska landsbygden där det ännu svårare att hitta ingredienser ;-) Förresten, om du vill testa en puertoricansk juldryck: sött men gott i små mängder! Vi får se om vi hittar ingredienserna i Spanien...
    Stor kram och God Jul till hela familjen! Vi ses under 2010...

    SvaraRadera
  2. Glömde länken med recept: http://latinfood.about.com/od/beverages/r/coquito.htm

    SvaraRadera
  3. Mmmm, lät gott, inte så Juligt men gott. Kommer nog att testa den. Det är så roligt att få tips att det känns omoraliskt att inte testa. :-)

    SvaraRadera
  4. Hi hi, det beror på, i Puerto Rico är allt med cocosnötsmjölk = jul ;-)

    SvaraRadera