söndag 13 december 2009

Julkalender: Lucka 13


Efter ett par veckors frosseri av vinterns söta kände jag att jag fick nog och blev sugen på något fräscht och antioxidantrikt utan socker och fett. Jag gick förbi den lokala frukthandlaren och kom hem med en massa naturliga godsaker, rotade lite i kryddlådan och fick en idé om julig fruktsallad med lag som jag genast testade.

Det här är det största granatäpple jag sett.

Äppelsallad med apelsin- och kryddlag, 4-6 portioner
1 grönt äpple (Granny Smith)
2 små röda äpplen (Ingrid Marie)
1 litet granatäpple (eller ett halvt stort)
1 näve blå vindruvor
1 apelsin (zest och saft)
1 msk flytande honung
1 stjärnanis
1 kanelstång

Dela äpplena i små bitar.
Halvera druvorna och rensa ut kärnorna.
Ta ur granatäppelkärnorna och blanda med äppelbitar och druvor.
Riv ner apelsinskalet (endast det orangea) och pressa i saften i en kastrull.
Blanda i honung och lägg ner kryddorna.
Koka upp och ta av värmen. Låt dra en stund.
Sila lagen och häll den över frukten. servera i glas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar