söndag 19 december 2010

Lucka 19: Saffransparfait på lingonspegel


Lucka 19 är efterrätten till gårdagens middag , då vi firade lilljulafton, med Mamma som inte kommer kunna följa med till Skåne där vi ska fira jul. Jag har gjort saffrasparfait många gånger förr även om det är flera år sedan nu. Då har jag alltid serverat med hallonsås men i år ville jag göra efterrätten lite juligare samt prova på något nytt, så det blev lingonsås istället. Jag måste erkänna att jag föredrar hallon- före lingonsmaken men Mamma tyckte det var riktigt gott med lingonens lite kärvare smak till den mjuka, milda saffransmaken. Det är tur och kul att vi alla har olika preferenser.

Till huvudrätt åt vi stekt ankbröst med apelsinsås.

Saffransparfait på lingonspegel
3 äggulor
0,75 dl socker
1 pkt saffran
3 dl vispgrädde
Lingonsåsen:
frysta lingon (jag tog ett knappt paket)
socker (jag är lite osäker på mängden man jag tog mycket och blandade flor- och strösocker, troligen ca 1 dl av varje sort)

Vispa äggulor, socker och saffran till en pösig smet. Vispa grädden och vänd ner i äggsmeten. Häll i en form och frys i minst 6 timmar.

Koka samman socker och lingon. Passera genom en sil så att såsen blir helt slät.

I 2009 års adventskalender bloggade jag om min svärmors chokladdoppade lakritskola med havssalt om den 19:e december.

7 kommentarer:

  1. Oj, vad gott!! Sia har en saffransglass som är helt ljuvlig. Antar att denna är minst lika god. Kan tänka mig att hallon är godare men jag förstår dig där med lingonen....:)

    SvaraRadera
  2. Hm, är svag för både hallon och lingon. Tycker om när lite surare bär bryter mot en söt dessert. Svårt val ;-) Ser väääldigt gott ut i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Ser så gott ut, saffran är himla mumsigt

    SvaraRadera
  4. Åh, anka har vi inte haft på länge, så gott. Och saffransparfaiten låter hur god som.

    SvaraRadera
  5. Mmm vad gott med saffran. Ser frestande ut.

    SvaraRadera
  6. Sofie, det får bli hallon resten av året :-)

    Remsan, det var min tanke, att det sura skulle bryta av. Som sagt, Mamma tyckte att jag lyckades i alla fall. :-)

    Helena, tack!

    Cupcakesfluffan, visst är det!

    Mårtenssons, kanske dags för en liten anka på bordet då :-)

    Yasemin, tack!

    SvaraRadera