tisdag 7 december 2010

Lucka 7: Surdegsbröd med nötter och frukt


Det här brödet passar alla årstider och det är inget julbröd även om jag självklart tror att det kommer passa bra på julbordet. Jag väljer ändå att blogga om det som en lucka i min adventskalender eftersom jag bakade det igår med en plan om att frysa in åtminstone halva brödet, ta med det ner till Skåne där vi ska fira jul, och tina det lagom till julafton. Jag tror att det kommer göra sig jättefint till julosten, som jag nu lagrat ända sen augusti, med alla aprikoser, russin, val- och hasselnötter som jag fyllt brödet med.


Erka Perkas surdegsbröd med nötter och frukt, ett stort bröd
Fördeg (kvällen dag 1):
1,5 dl surdegsgrund av råg
1 dl vatten
1 dl grovt rågmjöl

Blanda samma, täck med plastfolie och ställ att jäsa till sig under natten.

Bortgöring (morgonen dag 2):
5 dl vatten
10-12 dl vetemjöl special
1 msk vatten

Blanda fördegen med vattnet, tillsätt saltet och större delen av mjölet. Blanda en stund och tillsätt mer mjöl till degen är ganska lös men inte alltför rinnig och kletig.
Täck med plastfolie och låt jäsa till dubbel storlek.
Tag upp på mjölat bakbord och knåda lätt in ca 1 näve vardera av:
  • grovt hackade valnötter
  • hela hasselnötter
  • grovt strimlade, torkade aprikoser
  • russin

Lägg i brödkrorg med mjölad bakduk och låt jäsa upp igen.
Vänd upp på bakspade eller på plåt med bakplåtspapper (jag har ju bakstenar så jag kör bakspade) och ställ in i 275° varm ugn. Sänk temperaturen efter 10 min till 200° och grädda ytterligare 50 min. Låt svalna på galler utan bakduk.


Som sagt, jag betraktar inte detta bröd som ett julbröd och igår serverade jag det till min allra första oxsvanssoppa. Både brödet och soppan smakade väldigt gott.

I 2009 års adventskalender bloggade jag om kanelhjärtan den 7:e december.

9 kommentarer:

  1. Gud vilken bröd! Ljuvligt!
    För några veckor sedan började jag fundera p åatt dra ihop ett liknande bröd, och sedan i förra veckan, så bakade tjejen jag bor med ett så fruktansvärt (frukt-ansvärt, haha) frukt- och nötbröd - vilket ju inte förminskade min lust precis! Och nu bakar du det här, som ser helt galet gott ut och - ja, nu är det bara en tidsfråga innan mitt frukt- och nötbröd är bakat helt enkelt! :)

    SvaraRadera
  2. Men jösses, vilket bröd! Så vackert!

    SvaraRadera
  3. Så gott det ser ut, vilket härligt bröd

    SvaraRadera
  4. Åh..vad gott de ser ut! vackert med funktion av frukt och nött i brödet ;d

    SvaraRadera
  5. Hm... var du tvungen att nämna den där julosten. Jag och min man pratade om det så länge att vi skulle lagra en egen som du, men det blev inte av.
    Brödet ser fantastiskt gott ut! Helt i vår smak.

    SvaraRadera
  6. Fillippa, tack så mycket! Jag ser fram emot att läsa om ditt fruktbröd.

    Helena, tackar!

    Cupcakesfluffan, tack du med.

    Sana, det var väldigt gott också :-)

    Remsan, ha ha! Sorry angående osten :-)

    SvaraRadera
  7. Jag älskar sånt här bröd, väldigt dyrt i affären dock, men denna recept testar jag nog, ser väldigt gott ut och fint ut!

    SvaraRadera
  8. Vad menas med:
    Lägg i brödkrorg med mjölad bakduk och låt jäsa upp igen.?
    Ska jag lägga dom i en brödkorg? Klibbar dom inte ihop då? Jag missförstår detta va?

    SvaraRadera
  9. Det står inget mått på saltet?

    SvaraRadera