måndag 20 december 2010

Lucka 20: Moster Gulllis lingonlimpa


Detta är ett bröd som jag gör lite då och då året om men det passar väldigt bra i julbordets brödkorg tack vare dess kryddiga smak och sötma. Faktum är att det t o m erkändes av min franske svåger som en svensk variant av pain d'epice (fransk kryddbröd, vanligt på ostbrickan). Sann ost- och brödkännare som han är, så tar jag det som den största komplimangen det här brödet har fått. Och det säger inte litet med tanke på alla tjej- och släktmiddagar som det här brödet har gjort succé på.

Receptet har jag ärvt från min käre far som ofta bakade detta i min barndom. Själv, har han berättat, har han fått receptet från sin moster Gulli. Pappa tror att Gulli hittade receptet i någon gammal veckotidning någon gång för många herrans år sedan. Enligt receptet innehåller brödet fänkål och anis men i år la jag även till kummin eftersom jag tyckte att dessa tre gjorde sig så bra ihop när jag bakade knäckebrödet jag presenterade i lucka 13.

Moster Gullis lingonlimpa, 1 bröd
5 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl
2 rågade tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
1 tsk stött fänkål
1 tsk stött ans
1 tsk stött kummin
1 dl mörk sirap
4 dl kall mjölk
3 msk lingonsylt

Blanda alla ingredienser, häll i en smord form och grädda i 60-65 min i 175°.


I 2009 års adventskalender bloggade jag om Mozartstubbe den 20:e december.

5 kommentarer:

  1. Måste prova igen! Har fullständigt glömt bort hur man gjorde. Ska avrappoertera hur det gick.

    SvaraRadera
  2. Vad gott det ser ut. Det ska jag nog testa någon av dagarna efter jul.

    SvaraRadera
  3. Ser himla gott ut, det brödet skall jag allt ta och testa

    SvaraRadera
  4. Det blev fantastiskt bra. Med några skivor Kvibille Prästost ovanpå kunde man äta sig fördärvad. Enda nackdelen är att brödet är odrygt. Halva limpan gick åt innan vi kommit igång med middagen...

    SvaraRadera
  5. Hej Pappa! Vad kul att du gjorde det! jag är inte förvånad över att det blev gott - du var en mästare på att baka det när jag var liten. :-) Puss och kram!

    Erika, gör det! Det passar närsom - vinter, vår, sommar och höst. :-)

    Cupcakesfluffan, hoppas du gillar det i så fall :-)

    SvaraRadera