måndag 13 december 2010

Lucka 13: Surdegsknäcke


Detta kan vara en av tre i topp på listan mina-största-bakframgångar. Jag har aldrig bakat knäckebröd tidigare så jag darrade nästan lite på handen när jag tog ett jäst-recept på knäckebröd och gjorde om det till ett recept med surdeg istället. Att jag dessutom glömde bort min försurdeg stärkte ju inte direkt min tro på ett lyckat resultat. Men när jag efter tolv plåtar i ugnen äntligen kunde sätta mig ner och provsmaka insåg jag att jag troligen hade bakat det godaste knäcke jag någonsin smakat. Så sprött och så gott kryddat att jag bara kan ropa ut ett - jippi!

Vad som hände med den bortglömde försurdegen? Jag försökte rädda den - och uppenbarligen lyckades jag, genom att mata på den en gång till med vatten och rågmjöl som jag sedan drog av från mängderna som skulle tillsättas när jag gjorde själva degen.

Det var fler än jag här hemma som tyckte det var gott. Här en liten hand som försöker norpa åt sig ...

Erka Perkas surdegsknäcke, 24 st
Försurdeg:
1 dl rågsurgrund
1 dl grovt rågmjöl
1 dl vatten (eftersom jag glömde bort försurdegen blev det slutligen 2 dl av både vatten och rågmjöl)

Blanda samman och låt jäsa til sig under natten eller dagen beroende på vilken tid du vill baka.

Deg:
försurdegen
1 dl vatten (eller inget om du som jag blir tvungen att mata försurdegen två gånger)
0,5 dl rapsolja
1 tsk salt
1 msk stött anis, fnkål och kummin (ca 1 tredjedel av varje krydda)
2 dl grovt rågmjöl (eller 1 dl om du som jag blir tvungen att mata försurdegen två gånger)
3 dl vetemjöl

Arbeta ihop allt till en smidig deg. tag upp den direkt, utan jäsning, på mjölat bakbord och dela i 24 st delar. kavla ut var till en rund, tunn kaka. Gör hål i mitten och lägg på bakpappersklädda plåtar (två på varje plåt). grädda i mitten av ugnen i 250° i 5 min. Låt svalna på galler utan bakduk.

I 2009 års adventskalender bloggade jag om äppelsallad med apelsin- och kryddlag den 13:e december.

9 kommentarer:

  1. Jag har länge tänkt testa att baka knäckebröd. Hoppas jag kan få lite tid att göra det under julledigheten.

    SvaraRadera
  2. Superfina!! Så gott med hemmaknäcke!

    SvaraRadera
  3. Jag har ännu inte testat på att baka knäckebröd, verkar så jobbigt :-) , säger jag som typ kan göra bröd som tar sju dagar på sig att bli klara :-) men efter jul får jag allt testa på att göra knäckebröd

    SvaraRadera
  4. De är så fina! dina bilden är jätte vackert!
    jag är aldrig smaka de hehe ;p

    SvaraRadera
  5. Erika, hoppas du bloggar om det i så fall. Skulle vara kul att höra om din erfarenhet.

    Sofie, tack!

    Cupcakesfluffan, det var inte jobbigt! Mycket lättare än jag trodde. :-)

    Sana, tusen tack!

    SvaraRadera
  6. Fina foton!

    Hembakat knäckebröd är bra fint. Tack för inspiration, ska nog baka lite julknäcke i helgen. :-)

    SvaraRadera
  7. Tina, jag rodnar. Vilka fina kommentarer från en av Sveriges absolut bästa bloggare! :-)

    SvaraRadera
  8. Mmmm jag kan ju inte mer än påpeka än en gång hur fruktansvärt gott det är! Och vad fiffigt att göra runda hålkakor! Även om det kanske inte är någon helt ny idé, så måste jag erkänna att jag inte tänk på det...! Brukar alltid stå och skära upp bitar, och det är ju också trevligt, men det är så fint med stora brödkakor tycker jag. - Till nästa knäckebak, med andra ord.

    SvaraRadera
  9. Filippa, ser fram emot att se bilder på det :-)

    SvaraRadera