fredag 24 december 2010

Lucka 24: Kycklingpaté med nötter


Jag brukar vara väldigt positiv till det mesta jag åstadkommer. Tro inte att det beror på att jag tycker att jag är så himla bra på att baka och laga mat för det tycker jag inte. Att jag använder många superlativ om mina egna skapelser har nog mer med min kärlek till mat, bröd och sötsaker än min egen skicklighet att göra. Jag är inte särskilt kräsen och har inga speciella principer om hur mat och bak ska vara för att passa mig utan är positivt inställd till det mesta. Under mitt liv har jag har uppskattat att äta allt från den finaste gåslever till en torkad fisk i en hydda i Afrika.

Med det sagt har jag kanske saboterat alla möjligheter till att bli trodd när jag skriver att gårdagens kycklingpaté är en av mina största framgångar i köket. Den blev så fantastiskt god! Inspirationen kommer från en kycklingpaté som vi åt med min mans jobb på Ulla Winbladh tidigare i vintras. Den innehöll hassel- och pistagenötter, Speciellt pistagenötterna gjorde patén så fin med sin gröna färg.

Jag utgick från en klassiskt patérecept men bytte ut nöt- och fläskköttet mot kyckling och tillsatte två dl nötter. Det som förvånade mig mest och som kommer få mig att göra många patéer hädanefter, är hur lätt det var och snabbt det gick. Visst, patén ska stå en timme i ugnen men då hade jag ju tid till att göra annat.

Vi provsmakade patén på en bit av min svågers nybakade surdegsbröd - såååå gott!

Erka Perkas kycklingpaté med hassel- och pistagenötter
1 liten gul lök
ca 500-600 g kycklingfilé
200 g bredbar leverpastej
2 ägg
2 dl vatten + en tärning hönsbuljong (avsvalnad)
2 msk vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk torkad timjan
ny malen svartpeppar

Finhacka löken i matberedare. Lägg ner kycklingfiléerna och kör maskinen tills det blivit en fin färs av löken och köttet.
Tillsätt leverpastejen och äggen och kör till en slät smet. Häll ner buljongen lite i taget.
Tillsätt mjölet, salt och kryddor och kör tills smeten är någorlunda slät.
Häll smeten i en ordentligt smord, avlång form och baka i nedre delen av ugnen i 175° i 1 timme.

GOD JUL!

I 2009 års adventskalender bloggade jag om saffransmorötter den 24 december.

9 kommentarer:

  1. God fortsättning och hoppas ni hade en underbar julafton

    SvaraRadera
  2. God fortsättning! Hoppas du haft en trevlig och mysig jul.

    SvaraRadera
  3. Mmmm ser gott ut med egen paté..
    Jag håller på att avveckla min julskinka ( mångfacetterat ;)) Här får ni lite tips under julhekgerna

    http://www.ovanligtgott.se/2010/12/adelost-och-skinkpiroger.html

    SvaraRadera
  4. Klart att du inte ska hymla om att du är bra! Patén låter toppengod. :-) Med önskan om ett fint 2011.

    SvaraRadera
  5. Hoppas din jul va lyckad :-)
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  6. God fortsättning!
    Nej, den där rean kunde man vara utan, mest skräp faktiskt...

    SvaraRadera
  7. ovanligt gott, kul att se dig här! :-) Ska kolla in dina skinktips.

    Tina, jag vet inte riktigt ... :-)Tack för nyårshälsningen hursomhelst!

    Helena, tack det samma!

    Foodelicious, tack det samma!

    Mårtenssons, tack det samma! Eller hur, det brukar vara så. :-)

    SvaraRadera